REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Rynek dań gotowych zanotował ostry spadek. Trend utrzyma się w 2014 r.

  • Autor: portalspozywczy.pl / GfK
  • Data: 13-02-2014, 21:21
Rynek dań gotowych zanotował ostry spadek. Trend utrzyma się w 2014 r.
fot. Fotolia

W 2013 roku rynek pakowanych dań gotowych w Polsce zanotował znaczny spadek w odniesieniu do roku poprzedniego. Obserwowany spadek nastąpił w ujęciu ilościowym i wartościowym. Według analityków instytutu GfK, w 2014 roku negatywny trend utrzyma się zarówno, jeśli chodzi o ilość, jak i wartość kupowanej kategorii.

REKLAMA

Według analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK, w 2013 roku co trzecie polskie gospodarstwo domowe kupiło produkty z kategorii pakowanych dań gotowych, wydając na nie średnio 25 zł. W skali całego kraju daje to zakupy w łącznej ilości 13 500 tys. kg (16 proc. mniej niż w roku ubiegłym). Przekłada się to na wydatki na poziomie 105 300 tys. zł, co oznacza 14-procentowy spadek w porównaniu do roku 2012. W ciągu 12 miesięcy pojedyncze gospodarstwo domowe dokonało zakupu pakowanych dań gotowych średnio 3,5 razy i kupiło przeciętnie 3,2 kg produktów z tej kategorii. Wartość zakupu podczas pojedynczej wizyty w sklepie wynosiła przeciętnie 7 zł.

- Biorąc pod uwagę miejsce zakupu pakowanych dań gotowych, widoczne jest duże i rosnące znaczenie dyskontów. W 2013 roku w dyskontach zakupiono prawie 40 proc. całkowitego rocznego wolumenu tej kategorii. 16 proc. gospodarstw domowych kupowało dania gotowe w dyskontach, z kolei w hipermarketach i supermarketach - po 10 proc. - powiedziała Agnieszka Łapińska, analityk kategorii w dziale Consumer Panel Services GfK.

Udział produktów markowych w rynku pakowanych dań gotowych szacuje się na poziomie 60 proc. Wśród marek własnych największe znaczenie mają produkty sieci Biedronka i Lidl. W 2013 roku produkty markowe w kategorii dań gotowych zakupiło 23 proc. polskich gospodarstw domowych (spadek z 27 proc. w roku 2012). Marki własne sieci kupowało 17 proc. gospodarstw (w porównaniu do 19 proc. w 2012 roku).

Spadkowy trend w zakupach kategorii pakowanych dań gotowych zauważalny jest we wszystkich segmentach rynku. Także wśród produktów o największym znaczeniu w kategorii, czyli różnego rodzaju fasoli (fasolka po bretońsku, fasolka z dodatkami) oraz gołąbków. Wymienione produkty stanowią prawie połowę w wolumenie zakupów całej kategorii.

Jak tłumaczą autorzy badania, kategoria pakowanych dań gotowych zawiera dania mięsne i warzywne niemrożone i nieschłodzone. Produkty te nie wymagają gotowania, są gotowe do spożycia po podgrzaniu. Mogą występować w następujących opakowaniach: słoik, puszka, plastikowe opakowanie, karton.

KOMENTARZE: (6)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Ziuta 24-02-2014, 11:05:
Dyskonty wszytko potrafią zabić. Nawet dobry bar z pierogami.
  • konsument 19-02-2014, 23:54:

...i będzie nadal notował spadki, o ile na serio nie zweryfikują jakości i składu swoich produktów. W 9 przypadkach na 10 polskie ('domowe' oczywiście) dania gotowe reprezentują poziom karmy dla psa i to raczej mniej wybrednego. Tak długo, jak w gołąbkach, klopsach i tym podobnych będzie królował MOM, glutaminian sodu oraz kosmiczne ilości soli i zawartość mięsa na poziomie 10%, tak sprzedaż będzie spadała. Czego producentom tego syfu serdecznie życzę z bankructwem włącznie, CHYBA, że w porę się opamiętają i wreszcie zaczną produkować coś DLA LUDZI.
  • Kajman 14-02-2014, 20:42:
Pracuje przy gotowych produktach typu Conviniens , to jest sama chemia , produktu nastrzyknięte solanką do bulu,paniery maximum w oleju zanurzone ,pije jak gąbka wodę i do tego cordon blue robiony z odpadów i zwrotów produkcyjnych / krwawe mięso i skóry oraz MOM / PO-wodzenia .......

Zobacz wszystkie komentarze (6)

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 371) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH