Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynek marek własnych rośnie w tempie 17 proc.

  • Autor: portalspozywczy.pl, pr
  • Data: 05-12-2013, 12:09
Rynek marek własnych rośnie w tempie 17 proc.
Tesco wprowadziło gwarancję jakości na produkty sprzedawane pod marką własną

Według szacunków zawartych w raporcie firmy PMR rynek marek własnych w Polsce wzrośnie o 17 proc. w 2013 roku i osiągnie wartość 41,4 mld zł. W konsekwencji dynamicznego wzrostu sprzedaży rośnie udział tego asortymentu w wartości rynku spożywczego. W 2013 roku wzrósł on jeszcze bardziej niż w latach poprzednich - o 2,4 p.p.

Według danych firmy PMR wartość rynku marek własnych w ciągu ostatnich pięciu lat podwoiła się i urosła z 20,9 mld zł w 2009 r. do wspomnianych już 41,4 mld zł w roku obecnym.

Według ekspertów firmy PMR wysoka dynamika sprzedaży produktów pod markami detalistów jest efektem kilku czynników. Jednym z nich jest trudniejsza sytuacja ekonomiczna kraju przejawiająca się w niższym niż w 2012 r. wzroście PKB, wyższym poziomie bezrobocia oraz wolniejszym wzroście konsumpcji indywidualnej. To powoduje, że konsumenci starają się oszczędnie gospodarować swoimi budżetami domowymi i częściej sięgają po produkty pod markami własnymi, które pozwalają im nie tylko na tańsze ale również na racjonalne zakupy.

- Zmienia się podejście kupujących - cena nie jest już podstawowym czy jedynym czynnikiem wyboru. Konsumenci coraz częściej kierują się stosunkiem ceny do jakości, stąd oferta marek własnych średniego segmentu cenowego, charakteryzujących się dobrą jakością, ładnym opakowaniem oraz ceną o 30 proc. niższą od produktów markowych, stała się dla nich naprawdę atrakcyjna - mówi Patrycja Nalepa, starszy analityk handlu w PMR.

I dodaje: - Polacy przekonali się do marek własnych, wiedzą co to za produkty, jakie niosą korzyści i świadomie ich poszukują. Do wzrostu sprzedaży marek własnych przyczynia się również rosnąca oferta detalistów, rozszerzanie i pogłębianie asortymentu, ale również jego weryfikacja i dopasowanie do zmieniających się potrzeb konsumentów.

Polski rynek marek własnych rozwija się, jednak na drodze jego wzrostu stoją pewne specyficzne uwarunkowania, takie jak duże rozdrobnienie detalistów i stosunkowo mała koncentracja handlu, u których podstaw leży rozkład demograficzny kraju z dużym odsetkiem Polaków mieszkających w małych miasteczkach i na wsiach. Wraz z postępującą konsolidacją handlu udział marek własnych będzie się zwiększał.

 

Kolejne sieci handlowe bardzo inwestują w produkty private label. I tak dla przykładu liczba produktów marki własnej w sklepach Intermarche wzrosła od września 2011 r. do listopada 2013 z 1640 do 2010, w sklepach Piotr i Paweł z 71 do ok. 500, placówkach Almy z 263 do 617, Stokrotki 290 do 411, zaś w sklepach sieci Polomarket z 900 do ok. 950.

Coraz więcej marek własnych pojawia się także w najmniejszych sklepach osiedlowych. Doskonałym przykładem jest sieć Żabka, w sklepach tej sieci liczba towarów private label wzrosła od września 2011 do listopada 2013 z 250 do ok. 400. W placówkach Lewiatana liczba produktów sieciowych zwiększyła się z 195 do ok. 250, zaś w sklepach Społem pojawiło się ok. 140 towarów marki własnej.
Największe udziały marki własnej mają w swoim portfolio hipermarkety oraz dyskonty, w przypadku tych ostatnich udział marki własnej w proponowanym asortymencie waha się od ok. 60 do 90 proc. Należy jednak dodać, że to się zmienia. Dynamicznie rozwijające się sieci dyskontowe zwiększają wolumen sprzedanych produktów typu private label , jednocześnie wprowadzają na półki coraz więcej produktów brandowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 472) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH