Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynek OTC: Spada dynamika sprzedaży suplementów diety i leków bez recepty

  • Autor: PMR/portalspożywczy.pl
  • Data: 23-11-2010, 15:05
Rynek OTC: Spada dynamika sprzedaży suplementów diety i leków bez recepty
fot.dailymail

Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR pod tytułem "Rynek OTC w Polsce 2010. Strategie switch i prognozy rozwoju na lata 2010-2012", w 2010 r. dynamika polskiego rynku leków sprzedawanych bez recepty, suplementów diety oraz dermokosmetyków spadnie do 3 proc., z 11% w 2009 r. W najbliższych dwóch latach PMR spodziewa się dwucyfrowego wzrostu sprzedaży tych produktów, do wartości ponad 10,6 mld zł w 2012 r.

W 2009 r. polski rynek leków OTC, dermokosmetyków i suplementów diety był wart 8,5 mld zł, co stanowiło wzrost o 11% rok do roku. Rynek rozwijał się więc dynamicznie, pomimo kryzysu ekonomicznego. „Wysoka zachorowalność na grypę napędziła wysoki wzrost rynku, zwłaszcza w przypadku leków OTC. W sumie, jak wynika z danych Państwowego Zakładu Higieny w 2009 r., liczba zachorowań na grypę sięgnęła blisko 1,1 mln, najwięcej od 2003 r., kiedy zanotowano 1,2 mln zachorowań" mówi Monika Stefańczyk, główny analityk rynku farmaceutycznego PMR i współautorka raportu. Innymi motorami wzrostu rynku były wzrost cen oraz wprowadzanie na rynek nowych produktów.

Autorzy raportu szacują, że w 2010 r. wartość rynku produktów OTC wyniesie 8,7 mld zł. Tempo wzrostu spadnie do około 3%, z powodu wysokiej bazy z 2009 r., jak również niższej niż rok wcześniej liczby infekcji. W ciągu kolejnych dwóch lat rynek produktów OTC będzie rozwijał się, według prognoz PMR, w tempie dwucyfrowym i w 2012 r. przekroczy 10,6 mld zł. Motorem rozwoju rynku produktów OTC w kolejnych latach będą suplementy diety. Chociaż dynamika wzrostu wartości rynku suplementów będzie niższa niż w poprzednich latach warto podkreślić, że wciąż będzie ona bardzo wysoka i wyższa niż na przykład dla leków OTC.

Biorąc pod uwagę tylko rynek leków OTC i suplementów diety, według PMR w 2009 r. tylko 13% z wartości rynku zostało wygenerowane poza aptekami. „Wynika to z faktu, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z października 2010 r. tylko leki OTC na bazie 52 substancji czynnych, mogą być sprzedawane w placówkach obrotu pozaaptecznego (w sklepach spożywczych, na stacjach benzynowych, w kioskach, drogeriach itp.)" mówi Agnieszka Stawarska, analityk rynku farmaceutycznego PMR i współautorka raportu.

Wcześniej lista leków OTC dopuszczonych do sprzedaży w placówkach pozaaptecznych była zdefiniowana zarówno przez kryteria klasyfikacji, jak i przez wykazy produktów leczniczych dopuszczonych do sprzedaży pozaaptecznej.

Suplementy diety mogą być sprzedawane poza aptekami bez żadnych ograniczeń.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • harpagan 28-11-2010, 20:21:
Cała Prawda o wyborach lokalnych
ttp://ostrodzki.bloog.pl
  • kasia 28-11-2010, 18:46:
suplementy prognoza

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 463) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH