Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wzrosty na rynku whisky w Polsce trwają; w tym roku królują dyskonty

  • Autor: BW, portalspozywczy.pl
  • Data: 21-12-2015, 13:21
Wzrosty na rynku whisky w Polsce trwają; w tym roku królują dyskonty
fot. Shutterstock

Polski rynek whisky odnotowuje wysokie wzrosty kolejny rok z rzędu, zarówno w odniesieniu do liczby nabywców, jak i ilości kupowanej przez gospodarstwa domowe kategorii – wynika z analiz firmy badawczej GfK. W ciągu czterech lat wzrost wolumenowy wyniósł ok. 60 proc. W tym roku najważniejszym kanałem zakupowym stały się dyskonty.

W okresie od listopada 2014 do października 2015 roku 17,5 proc. polskich gospodarstw zakupiło przynajmniej raz produkt z kategorii whisky. Analizowana kategoria obejmuje zakupy whisky, które przeznaczone są jedynie do spożycia w domu.

Polskie gospodarstwa kupują whisky przeciętnie trzy razy w roku. Podczas pojedynczej wizyty w sklepie sięgają po około 0,8 litra tego alkoholu i wydają na niego średnio 55,30 PLN. W ciągu roku 51 proc. kupujących tę kategorię powtarza przynajmniej jeszcze raz jej zakup.

W ujęciu wolumenowym kategoria wzrosła o ponad 60 proc. na przestrzeni ostatnich czterech lat i nie ma sygnałów, aby w najbliższym czasie trend miał się odwrócić.

Biorąc pod uwagę miejsce zakupu najważniejszym kanałem, w którym gospodarstwa zaopatrują się w tę kategorię są obecnie sklepy dyskontowe podczas, gdy jeszcze rok wcześniej (w okresie 12-miesięcznym, kończącym się na październiku 2014) pozycję lidera w ujęciu wartościowym posiadały hipermarkety.

Obecnie 28 proc. wartości zakupów whisky odbywa się w kanale dyskontów i jest to najwyższy udział w dystrybucji na rynku. Hipermarkety odnotowują spadek znaczenia w zakupach kategorii i posiadają obecnie 27 proc. udziału. Supermarkety odpowiadają za 24 proc. dystrybucji kategorii i ich udział wzrósł rok do roku.

Najpopularniejsze marki whisky w Polsce to Johnnie Walker, Ballantines oraz Grants. Mocną pozycję utrzymuje także marka własna Biedronki – Golden Loch. 

Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków whisky na świecie i jest to rynek wciąż jeszcze daleki od nasycenia.

Według raportu firmy konsultingowej KPMG „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014” wynika, że w 2013 roku sprzedano 19 mln litrów whisk(e)y o wartości 1,8 mld zł wobec 16,5 mln litrów o wartości 1,5 mld zł w 2012 roku. Dla porównania w 2004 roku w Polsce sprzedano 3,2 miliona litrów whisky o wartości 0,3 mld zł.

KPMG podaje, że większość rynku - ok. 14,9 mln litrów -  stanowią whisky szkockie typu blended, choć bardzo dynamicznie rozwija się także sprzedaż whiskey z USA (3 mln litrów) oraz z Irlandii (0,4 mln litrów).

Szacuje się, że w 2013 roku pełnoletni Polak wypił ok. 0,6 litra tego trunku, Słowak 0,3 litra, Czech 0,4 litra, Brytyjczyk 1,5 litra, zaś Francuz - 2,8 litra.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 746) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH