REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Wzrosty na rynku whisky w Polsce trwają; w tym roku królują dyskonty

  • Autor: BW, portalspozywczy.pl
  • Data: 21-12-2015, 13:21
Wzrosty na rynku whisky w Polsce trwają; w tym roku królują dyskonty
fot. Shutterstock

Polski rynek whisky odnotowuje wysokie wzrosty kolejny rok z rzędu, zarówno w odniesieniu do liczby nabywców, jak i ilości kupowanej przez gospodarstwa domowe kategorii – wynika z analiz firmy badawczej GfK. W ciągu czterech lat wzrost wolumenowy wyniósł ok. 60 proc. W tym roku najważniejszym kanałem zakupowym stały się dyskonty.

REKLAMA

W okresie od listopada 2014 do października 2015 roku 17,5 proc. polskich gospodarstw zakupiło przynajmniej raz produkt z kategorii whisky. Analizowana kategoria obejmuje zakupy whisky, które przeznaczone są jedynie do spożycia w domu.

Polskie gospodarstwa kupują whisky przeciętnie trzy razy w roku. Podczas pojedynczej wizyty w sklepie sięgają po około 0,8 litra tego alkoholu i wydają na niego średnio 55,30 PLN. W ciągu roku 51 proc. kupujących tę kategorię powtarza przynajmniej jeszcze raz jej zakup.

W ujęciu wolumenowym kategoria wzrosła o ponad 60 proc. na przestrzeni ostatnich czterech lat i nie ma sygnałów, aby w najbliższym czasie trend miał się odwrócić.

Biorąc pod uwagę miejsce zakupu najważniejszym kanałem, w którym gospodarstwa zaopatrują się w tę kategorię są obecnie sklepy dyskontowe podczas, gdy jeszcze rok wcześniej (w okresie 12-miesięcznym, kończącym się na październiku 2014) pozycję lidera w ujęciu wartościowym posiadały hipermarkety.

Obecnie 28 proc. wartości zakupów whisky odbywa się w kanale dyskontów i jest to najwyższy udział w dystrybucji na rynku. Hipermarkety odnotowują spadek znaczenia w zakupach kategorii i posiadają obecnie 27 proc. udziału. Supermarkety odpowiadają za 24 proc. dystrybucji kategorii i ich udział wzrósł rok do roku.

Najpopularniejsze marki whisky w Polsce to Johnnie Walker, Ballantines oraz Grants. Mocną pozycję utrzymuje także marka własna Biedronki – Golden Loch. 

Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków whisky na świecie i jest to rynek wciąż jeszcze daleki od nasycenia.

Według raportu firmy konsultingowej KPMG „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014” wynika, że w 2013 roku sprzedano 19 mln litrów whisk(e)y o wartości 1,8 mld zł wobec 16,5 mln litrów o wartości 1,5 mld zł w 2012 roku. Dla porównania w 2004 roku w Polsce sprzedano 3,2 miliona litrów whisky o wartości 0,3 mld zł.

KPMG podaje, że większość rynku - ok. 14,9 mln litrów -  stanowią whisky szkockie typu blended, choć bardzo dynamicznie rozwija się także sprzedaż whiskey z USA (3 mln litrów) oraz z Irlandii (0,4 mln litrów).

Szacuje się, że w 2013 roku pełnoletni Polak wypił ok. 0,6 litra tego trunku, Słowak 0,3 litra, Czech 0,4 litra, Brytyjczyk 1,5 litra, zaś Francuz - 2,8 litra.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 526) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH