Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Żywność barwiąca coraz częściej znajdzie zastosowanie w produkcji spożywczej

  • Autor: portalspozywczy.pl / AKB Consulting
  • Data: 08-10-2013, 10:31
Żywność barwiąca coraz częściej znajdzie zastosowanie w produkcji spożywczej
Ważnym czynnikiem przyspieszającym ideę clean label i stosowanie żywności barwiącej może być zapotrzebowanie na taką żywność ze strony sieci handlowych

Obserwujemy coraz większe zainteresowanie konsumentów w Polsce naturalnością produktów i składników, z których są produkowane. Przekłada się to powoli na producentów napojów i żywności, którzy chcą się dostosować do preferencji rodzimych konsumentów. Idea clean label (czysta etykieta), czyli pozbawiona dodatków do żywności będzie zyskiwać na popularności, a żywność barwiąca Exberry coraz częściej znajdzie zastosowanie w produkcji napojów i żywności. Ważnym czynnikiem przyspieszającym ideę clean label i stosowanie żywności barwiącej może być zapotrzebowanie na taką żywność ze strony sieci handlowych - wynika z raportu firmy AKB Consulting.

Cały świat jest ogarnięty ideą naturalności w produkcji żywności i napojów. Producenci, konsumenci i organizacje konsumenckie poszukują naturalnych składników i piętnują sztuczne składniki. Konsumenci, zwłaszcza ci na rozwiniętych rynkach, kierują się pojęciem naturalności spożywanych artykułów spożywczych, a zwłaszcza napojów. Naturalność produktów spożywczych stała się jednym z najważniejszych światowych trendów. Społeczeństwa są coraz bardziej wyczulone na zdrowie, stale podnosi się poziom wiedzy w tej dziedzinie, zwłaszcza na rynkach rozwiniętych.

Czysta etykieta (Clean label) to termin stworzony w związku z nowym kierunkiem, który rozwinął się w ciągu kilku ostatnich lat na rynku europejskim, a wcześniej również m.in. amerykańskim. Clean label odnosi się do wątpliwości co do znaczenia dodatków, braku zrozumienia ich funkcji, dąży do zastąpienia E poprzez składniki ogólnie znane przez konsumentów z własnych doświadczeń kulinarnych.

Źródłem tego zjawiska, określanego jako "czyszczenie" etykiet, są przeprowadzone na brytyjskim Uniwersytecie w Soupthampton badania dotyczące wpływu mieszanki kilku barwników pochodzenia syntetycznego oraz benzoesanu sodu na nadaktywność u dzieci.

Badania te, a konkretnie ich wyniki miały olbrzymi wpływ na przyspieszenie trendu w stronę naturalności produktów i składników użytych do ich produkcji.

W 2007 roku badacze z Uniwersytetu w Southampton (Wielka Brytania) odkryli związek pomiędzy spożyciem produktów zawierających barwniki:

- E 110 żółcień pomarańczowa
- E 104 żółcień chinolinowa
- E 122 azorubina/karmoizyna
- E 129 czerwień allura
- E 102 tartrazyna
- E 124 pąs 4R

dopuszczone do stosowania żywności i występowaniem objawów podobnych do ADHD u dzieci, w tym trudności w skupieniu i nadmierna pobudliwość.

Doświadczenia (tzw. badania z Southampton) przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Southampton zrealizowano na 153 dzieciach 3-letnich oraz 144 dzieciach 8- i 9-letnich. Dzieciom podawano napoje zawierające benzoesan sodu oraz jeden lub dwa barwniki (albo placebo). Badania były w pełni kontrolowane i przygotowane do analizy pod kątem statystycznym. Wyniki badań wykazały, że spożycie napoju zawierającego mieszaninę barwników i konserwantu było związane z wystąpieniem nadaktywności w obu grupach wiekowych dzieci. Zaobserwowano objawy takie jak przerywanie cudzych wypowiedzi lub gadatliwość, wiercenie się, impulsywność, niepokój, nadpobudliwość ruchowa i problemy z koncentracją. Wyniki badań opublikowano w renomowanym czasopiśmie naukowym "Lancet" w tym samym roku. Powyższe badania były następnie analizowane przez dwie niezależne organizacje naukowe: Komitet Toksykologiczny Wielkiej Brytanii oraz Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA). Obie organizacje nie stwierdziły nieprawidłowości w przeprowadzonych badaniach.

KOMENTARZE: (5)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • zegarmistrz światła 07-12-2013, 06:26:
Które znane produkty są barwione żywnością barwiącą?
  • Art. sponsorowany 21-10-2013, 12:51:
"GNT oferuje naturalne koncentraty do barwienia artykułów spożywczych i napojów pod marką EXBERRY. Firma odegrała kluczową rolę i silnie wspierała europejskich producentów w eliminowaniu z produktów żywnościowych i napojów sztucznych barwników oraz barwiących dodatków do żywności."

Artykul sponsorowany. Dziennikarska rzetelnosc nakazuje informowac czytelnikow, ze maja do czynienia z artykulem sponsorowanym.
  • legionowy 10-10-2013, 12:20:
do konsument
Akurat Czysta Etykieta to inicjatywa powstała pod wpływem konsumentów, najpierw w Wielkiej Brytanii, a potem w innych krajach bardziej od nas rozwiniętych.

Zobacz wszystkie komentarze (5)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 356) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH