REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Ewolucja marek własnych. Co dalej z rozwojem private label w Polsce ?

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 15-12-2015, 10:56
Ewolucja marek własnych. Co dalej z rozwojem private label w Polsce ?
Bogusław Kowalski, prezes Grupy Kapitałowej Graal. Fot. Pawel Pawlowski/zelaznastudio.pl

W ostatnich latach marki własne rozwijały się w znaczącym tempie. Mimo, iż proces ten spowolnił, to private label nadal będzie ogrywać istotną rolę na rynku. - Marki własne są i niewątpliwe dalej będą. Ciężko będzie przetrwać na rynku tym producentom, którzy nie chcą się pogodzić z takim stanem rzeczy – mówi Bogusław Kowalski, prezes Grupy Kapitałowej Graal.

REKLAMA

Zdaniem Bogusława Kowalskiego w przypadku marek własnych można mówić zarówno o plusach jak i minusach ich funkcjonowania. Jak zauważa często podkreśla się przywiązanie klientów do brandów oraz możliwość reklamowania produktów markowych. Niemniej konsument musi mieć zapewnioną swobodę wyboru. Nie można go aż tak mocno nakierowywać.

Dużym firmom, takim jak chociażby Graal, zależy na rozwój produktów brandowych. Generalnie jednak w przekonaniu Bogusława Kowalskiego można wyróżnić dwie drogi realizacji celów biznesowych.

- Z jednej strony jest to inwestowanie w bardzo silną markę i budowanie na jej bazie swojej pozycji rynkowej. Odmiennym sposobem jest maksymalne cięcie kosztów i nastawienie się na produkcję marek własnych. Chodzi tu o produkowanie możliwie najtańszych wyrobów, oczywiście przy zachowaniu określonej jakości. Oba modele mogą prowadzić do sukcesu i realizacji celów biznesowych – przyznaje Kowalski. - Graal jest trochę inną firmą. Jako jedyni w Polsce konsolidujemy rynek rybny. Jednocześnie realizujemy oba wskazane modele biznesu – mocno współpracujemy z sieciami handlowymi w zakresie marek własnych, ale z drugiej strony budujemy pozycję rynkową w oparciu o nasze brandy. Jest to trudne, ale możliwe do pogodzenia – dodaje.

Przez długi czas produkty występujące pod marką własną sieci handlowych kojarzyły się w przede wszystkim z niższą ceną, ale też z gorszą jakością w stosunku do produktów brandowych. W opinii Bogusława Kowalskiego takie sposób definiowania marek własnym mamy już dawno za sobą.

- Wiele firm stosujących politykę najniższej ceny kosztem jakości już nie istniej na polskim rynku. Dzisiaj nikt nie może sobie pozwolić na to, aby marka własna była utożsamiana z niską jakością i to pomimo stosunkowo niskiej ceny. Wręcz przeciwnie. Jakość jest ważniejsza od niskiej ceny. Produkty private label w Polsce wcale nie są najtańsze. Nie oznacza to, że w przypadku marek własnych stosunek jakości do ceny nie jest korzystny. Oczywiście jest on bardzo korzystny. Obecnie marki własne charakteryzują się bardzo wysoką jakością w relatywnie dobrej cenie – wyjaśnia.

Trend ten jest coraz bardziej widoczny. W kierunku optymalizacji ceny oraz jakości podążają niemal wszystkie firmy. Jak podkreśla Bogusław Kowalski także Graal uczestniczy w tendencji, która jest przecież wywoływana przez rynek.

- To konsument decyduje o tym, co chce kupić. Jeszcze dziesięć lat temu to cena była najważniejszym czynnikiem, przez co jakość nie była już tak istotna. Rynek się zmienia. Ewoluuje. Konsument nie oczekuje wcale najniższej ceny za produkt byle jaki. Chce raczej kupić produkt bardzo dobry jakościowo w przystępnej cenie – mówi Bogusław Kowalski, prezes Grupy Kapitałowej Graal.

Zachęcamy do przeczytania pełnego wywiadu z Bogusławem Kowalskim, prezesem Grupy Kapitałowej Graal - http://www.portalspozywczy.pl/ryby/artykuly/boguslaw-kowalski-prezes-gk-graal-obszerny-wywiad,121249.html

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

GRLGraal SA

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Techn. Przetw. Rybnego 15-12-2015, 11:30:
Z wieloma aspektami wypowiedzi p. Kowalskiego zgadzam sie.
Mowie z wieloma wiec znaczy to, ze nie ze wszystkim.
Stwierdzenie, ze „to wlasnie konsument decyduje co chce kupic” moim zdaniem tak do konca nie jest 100% prawda.
Oczywiscie w koncowym etapie czyli selekcji przedstawionych produktow decyduje on sam czy kupic produkt pana X czy tez pani Y.
Co innego jest decyzja co do zakupu istniejacych produktow na rynku a co innego ksztaltowanie, podkreslam ksztaltowanie a nie quazi zmuszanie np. poprzez monopolizacje do zakupu okreslonego produktu.
Pamietajmy, ze potencjalny klient ktory wg. praw marketingowych zawsze jest „krolem” no bo bez niego .... powinien miec zawsze mozliwosc wyboru.
Wybor ten mozna jednach w okreslony sposob ksztaltowac i wplywac na niego.
Bo prosze sobie wyobrazic, ze to nie np. pani Mania przyjdzie do p. Kowalskiego i powie mu, ze chciala by miec konkretnie taki a taki produkt.
To wlasnie p. Kowalski powinien wyjsc na rynbek z nowa gama produktow aby w efekcie koncowym pani Mania powiedziala: prosze, jaki doskonaly wybor produktow pojawil sie na rynku.
W drodze selekcji poprzez statystyki zakupow i tak niektore z nich „umra” smiercia naturalna ale te ktore pozostana zetablizuja sie na rynku i wejad jako niezastapiona oferta asortymentowa.
To wlasnie jest posrednie ksztaltowanie rynku czyli ja, jako produzent pokazuje nowo skreowany produkt, ale rownoczesnie daje szanse samemu „przecietniakowi” do dokonania wyboru.
Mamy w tym wypadku doskonala relacje :
ja i on jestesmy w pelni zadowoleni bo osiagnelismy swe cele i satysfakcje.
Jak kazdy tego rodzaju proces wymaga to czasu, nakladu i inwencji i tutaj tej przrde wszystkim.
Mam nadzieje, ze p. Kowalski dysponuje odpowiednia grupa technologow ktorzy nie tylko wykonuja co im sie kaze ale w pelni swiadomie uczestnicza rowniez w ksztaltowaniu „twarzy” firmy poprzez opracowywanie nowych produktow.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

REKLAMA
REKLAMA
PARTNERZY SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH