Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Graal: Konsumenci mogą nie wrócić do łososia nawet jeśli jego ceny spadną

  • Autor: AT, portalspozywczy.pl
  • Data: 30-01-2018, 09:51
Graal: Konsumenci mogą nie wrócić do łososia nawet jeśli jego ceny spadną
Bogusław Kowalski, prezes zarządu Graal SA, fot. Paweł Pawłowski

- Z powodu wysokich cen konsumpcja łososia niewątpliwie spadła. Najbardziej w Europie, bo już w USA nieco mniej, a przyrosty notowane są w Azji, choć tam łosoś do tej pory nie był aż tak popularny. Istnieje pewne ryzyko, że wraz ze spadkiem cen konsumpcja może nie wzrosnąć - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Bogusław Kowalski, prezes zarządu Graal SA.

Bogusław Kowalski przypomina, że w całym 2016 roku przetwórcy borykali się z wysokimi cenami łososia.

- Sytuacja ta ma miejsce od listopada 2015, kiedy to ceny poszybowały znacząco w górę, momentami nawet o sto procent. 2016 nie był więc najlepszym rokiem dla firm zajmujących się przetwarzaniem łososia. W 2017 roku do sierpnia, września ceny też były dosyć wysokie. Ostatnio trochę spadły, ale na razie trudno powiedzieć czy jest to stały trend czy koniunktura. We wrześniu 2016 roku ceny łososia także spadły, ale potem odbiły się ponownie do wysokich pozycji. Trudno powiedzieć jak będzie dalej. Widziałem wiele prognoz na ten temat przygotowanych przez renomowane firmy, a potem okazywało się, że rzeczywistość była wręcz odwrotna - przyznaje.

Prezes Graala przyznaje, że tak długotrwały wzrost cen łososia może spowodować, że konsumenci na trwałe odwrócą się od tej ryby i nie powrócą do niej nawet po spadku cen.

- Z powodu wysokich cen konsumpcja łososia niewątpliwie spadła. Najbardziej w Europie, bo już w USA nieco mniej, a przyrosty notowane są w Azji, choć tam łosoś do tej pory nie był aż tak popularny. Istnieje pewne ryzyko, że wraz ze spadkiem cen, konsumpcja może nie wzrosnąć. Optymizmem nie napawa przykład rynku tuńczyka. Cztery lata temu ceny tej ryby poszybowały z 1400 do 2400 dolarów za tonę i utrzymywały się na tym poziomie przez dłuższy czas. Już po spadku ceny surowców, pomimo usilnych starań, wzrost konsumpcji nie następował. Konsumenci przerzucili się na inne formy żywienia, inne źródła białka, odzwyczaili się od tego produktu i trudno było im do niego wrócić. Taki stan rzeczy utrzymuje się do dzisiaj. Konsumpcja tuńczyka powoli rośnie, ale daleko jej do poprzedniego poziomu. Dlatego, pomimo że mam nadzieję, że spożycie łososia wzrośnie, to dostrzegam też pewne zagrożenia - mówi Kowalski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

GRLGraal SA

KOMENTARZE: (7)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Ktoś 28-02-2018, 11:38:
I właśnie rosnąca świadomość konsumentów będzie powodowała dalszy spadek spożycia łososia. Tym bardziej, że u nas najbardziej popularny jest ten norweski czyli najgorszej jakości. A jest to tym bardziej widoczne ponieważ spożycie ryb w Polsce rośnie z każdym rokiem. Próbują nam sprzedać byle co to muszą się liczyć ze spadkami.
  • Pani Łososiowa 06-02-2018, 09:06:
To Ty nie wiesz na jakiej zasadzie i za ile robi się tu wywiady ?? :) :)
  • Pan łosoś 03-02-2018, 18:54:
Czy Pan Bogusław Kowalski jest jedynym ekspertem w temacie ryb ????? Od kilku miesięcy jest tylko On - płci Wam za reklamę ???

Zobacz wszystkie komentarze (7)

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.