Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Jedynie 7 proc. Polaków spożywa porcję ryby dwa razy w tygodniu

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 07-12-2017, 12:07

Polacy nadal jedzą bardzo mało ryb. Zaledwie 7 proc. Polaków spożywa porcję ryby dwa razy w tygodniu, co plasuje nas na szarym końcu w europejskich rankingach. Wynika to często także z braku pomysłu na przyrządzenie ryby w smaczny sposób. Warto jednak dać rybie szansę, bo odpowiednio przygotowana może podbić serca i podniebienia nawet wymagających smakoszy.

Katarzyna Zadka, ekspert ds. żywienia w programie edukacyjnym „Żyj smacznie i zdrowo”, przekonuje, że korzyści dla organizmu człowieka wynikające ze spożycia ryb przewyższają zagrożenia związane z obecnością w nich zanieczyszczeń.

- Każdy z nas powinien spożywać ryby przynajmniej dwa razy w tygodniu, ponieważ zawierają bardzo dobrze przyswajalne białko, cenne dla układu krążenia, mózgu i wzroku kwasy tłuszczowe omega-3 oraz witaminy, w tym witaminę D, której brakuje wszystkim Polakom. To także źródło cennego jodu niezbędnego do prawidłowej pracy tarczycy. Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia są zgodni, że korzyści płynące ze spożycia ryb przewyższają ryzyko związane z obecnością w rybach zanieczyszczeń. Wybierając ryby na rodzinny obiad, warto zwrócić uwagę na miejsce ich połowu, a także gatunek. Mniejsze stężenie zanieczyszczeń pochodzących ze środowiska znajduje się w rybach roślinożernych, małych, żyjących krótko w otwartych morzach i oceanach. Kobiety w ciąży powinny unikać miecznika, rekina i tuńczyka – mówi Katarzyna Zadka. 

- Ryby dzielimy na ryby chude i tłuste. Te pierwsze dostarczają nam głównie cennego białka, natomiast drugie przede wszystkim dobroczynnych tłuszczów i witaminy D. Zarówno ryby chude, jak i tłuste są cennym składnikiem jadłospisu. Polscy dietetycy zalecają spożycie ryb tłustych, ponieważ w naszej rodzimej diecie znacznie częściej brakuje dobrej jakości tłuszczów i witaminy D niż białka, którego źródłem jest również mięso i nabiał – mówi Katarzyna Zadka. 

Do ryb chudych zaliczamy m.in. dorsza, okonia, szczupaka i sandacza; natomiast do tłustych np.: śledzia, łososia, czy makrelę i sardynki. Dobre tłuszcze i witamina D, zawarte w rybach tłustych, sprzyjają budowaniu odporności i chronią nas przed przeziębieniami, dlatego warto je spożywać zimą. Wszystkie ryby powinny być podawane w formie gotowanej, duszonej lubi pieczonej, ponieważ smażenie, zwłaszcza w panierce, zaburza korzystny układu tłuszczów w daniu rybnym. Smaczną propozycją jest także ryba z grilla, która zyska na atrakcyjności obficie obłożona aromatycznymi ziołami tj. rozmaryn, tymianek i skropiona cytryną.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.