Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Podatek od sieci uderzy w branżę rybną? "To powrót do komuny"

  • Autor: RW,portalspozywczy.pl
  • Data: 27-01-2016, 13:41
Podatek od sieci uderzy w branżę rybną?
Fot. Pawel Pawlowski/zelaznastudio.pl

Podatek od sieci handlowych może uderzyć także w przetwórców ryb. Zdaniem Jerzego Safadera, prezesa Polskiego Stowarzyszenia Przetwórców Ryb (PSPR), firmy handlowe będą szukały oszczędności wśród swoich dostawców i narzucały im niższe ceny produktów. - Firmy będą musiały płacić haracz. To powrót do komuny - mówi Jerzy Safader.

W przekonaniu prezesa PSPR nowe rozwiązania podatkowe uderzą zarówno w firmy spożywcze, jak i samych konsumentów. Ostatecznie przełoży się to na stan polskiej gospodarki.

- Podatek obrotowy jest niekorzystny. To jakieś dziwadło. W normalnej gospodarce rynkowej, w której myśli się o rozwoju przedsiębiorstw i aktywizacji produkcji, nie wprowadza się podatku obrotowego. Tego typu podatek hamuje rozwoju. Firmy będą musiały płacić haracz. To powrót do komuny - przekonuje Safader. 

Jak dodaje podatek powinno się płacić od zysku. W takim wypadku można wprowadzić progresję podatkową.Byłoby to racjonale rozwiązanie, ale proponowany kształt podatku to zwykłe nieporozumienie. Nowa danina państwowa uderzy przede wszystkim w małych i średnich przedsiębiorców. Jerzy Safader przypomina, że to właśnie one odpowiadają za około 90 proc. PKB.

Prezes PSPR krytykuje nie tylko podatek od sieci handlowych, ale także inne rozwiązania, które wprowadza obecna koalicja rządowa. Jak przypomina podobna sytuacja miała miejsca w przypadku podatku od banków.

- Zupełnie tego nie rozumiem. Podobna dyskusja dotyczyła podatku od banków. Wszyscy o tym wiedzą, ale nikt nie chce w otwarty sposób tego przyznać, że bank nie ma swoich pieniędzy. Dysponuje środkami oszczędzających klientów. To wszystko odbije się czkawką konsumentom oraz całej gospodarce - podkreśla Safader.

- Jeżeli sieci handlowe będą musiały płacić dodatkowy podatek, haracz, to spróbują to zrekompensować cenami naszych produktów. Nie tylko w rybach, ale w całej branży spożywczej rentowność jest od 1 do 5 proc. Z czego mamy pokryć rosnące koszty ? - zastanawia się prezes PSPR.

W przekonaniu Jerzego Safadera sieci handlowe będą musiały przerzucić część nowych obciążeń na swoich dostawców, albo na konsumentów. Finalnie stracą na tym wszyscy. 

- Sytuacja nie jest łatwa. Gdy sieci handlowe zaczną narzucać nam niższe ceny produktów, to wielu przetwórców nie będzie w stanie dostosować się do tej ceny. Z drugiej strony jeżeli uda się doprowadzić do takiej sytuacji, że będziemy sprzedawać nasze produkty po dotychczasowej cenie, to koszty podatku zostaną przerzucone na konsumentów. Cudów nie ma - mówi Jerzy Safader, prezes Polskiego Stowarzyszenia Przetwórców Ryb. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (6)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • 123 05-02-2016, 16:13:
A tak naprawdę zależy wszystko od przetargu do danej sieci---haha
  • lev-y 03-02-2016, 13:20:
Podatek b. potrzebny i proszę się nie użalać nad sieciami , jeżeli już to bardzie konsumenci.
  • polak 28-01-2016, 15:18:
Producenci powinni podwyższyć ceny i nie dawać się zastraszyć.Bardzo dobrze, teraz do sklepów detalicznych prywatnych /hurttowni/może nie będa zdzierać, żeby sobie pokryć ceny produktów sprzedawanych do sieci.

Zobacz wszystkie komentarze (6)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.