Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rośnie znacznie połowów certyfikowanych

  • www.portalspozywczy.pl
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 13-10-2015, 13:40

Miniony rok był tym, w którym rynek zrównoważonych produktów rybnych i owoców morza stale się rozwijał. Konsumenci mieli również coraz więcej możliwości do nagradzania zrównoważonych praktyk rybackich poprzez zakup produktów rybnych z certyfikatem MSC na opakowaniu - wynika z opublikowanego dziś raportu Marine Stewardship Council (MSC).

MSC prowadzi  program certyfikacji dla dziko żyjących populacji ryb i owoców morza. Program odgrywa ważną rolę w rozwiązywaniu problemu przełowienia mórz i oceanów oraz zapewnieniu zdrowych i pełnych ryb ekosystemów morskich dla nas i przyszłych pokoleń. To ważne – dobrostan jednej na dziesięć osób na świecie zależy od rybołówstwa, podczas gdy ekonomiczna wartość tej gałęzi przemysłu wynosi około 2,9 trylionów USD.

Raport Roczny MSC 2014-15 „15 lat certyfikowanych ryb i owoców morza” pokazuje, że miniony rok był szczególnie udany dla zrównoważonych połowów, również dzięki udziałowi w Programie polskich rybaków oraz producentów.

15 lat po pierwszej certyfikacji homara w Australii, w styczniu 2015 roku Polscy rybacy eksploatujący stado wschodnie dorsza z sukcesem zakończyli proces oceny według Standardu MSC dla dobrze zarządzanego i zrównoważonego rybołówstwa. Tym samym otrzymali niebieski certyfikat MSC, który potwierdza ich wysiłek na rzecz ochrony mórz i oceanów, a łowisko dorsza bałtyckiego dołączyło do grupy liczącej już 256 certyfikowanych łowisk w 36 krajach światach. Już blisko 8.8 milionów ton ryb i owoców morza poławianych jest przez rybołówstwa z certyfikatem MSC. To prawie 10 proc. światowych połowów. Program obejmuje również 45,9 proc. światowych połowów ryb białych.

Ostatnie badania konsumenckie przeprowadzone na zlecenie MSC w 2014 roku również napawają optymizmem. Apetyt konsumentów na zrównoważone ryby i owoce morza rośnie. 9 na 10 Polaków twierdzi, że zrównoważone rybołówstwo jest ważną dla nich kwestią, a zrównoważone połowy ryb są postrzegane w Polsce, jako jedna z 4. najważniejszych kwestii ekologicznych – po lokalnym pochodzeniu produktów, jajkach od kur z wolnego wybiegu i poszanowaniu praw zwierząt. Aż 55 proc. Polaków uważa również, że sieci handlowe powinny sprzedawać ryby złowione w sposób zrównoważony, a 70 proc. Polaków deklaruje, że w przyszłości będzie sięgać po produkty z logo MSC.

Coraz częściej mają oni z czego wybierać. Na półkach Polskich sklepów znajduje się ponad 300 produktów z niebieskim certyfikatem MSC spośród 17 000 produktów dostępnych w ponad 100 krajach świata. Produkty te produkowane są przez 2 870 firm z aż 77 krajów świata, w tym przez 77 firm z Polski.

Podejmowane na całym świecie odważne inicjatywy firm również odzwierciedlają rosnącą wartość certyfikowanych ryb i owoców morza. Co raz więcej producentów decyduje, że 100 proc. oferowanych produktów będzie pochodzić ze zrównoważonych źródeł. Wśród nich znalazły się firmy działające w Polsce m.in. IKEA oraz FRoSTA.

- Naszym celem jest przeciwdziałanie jednemu z głównych globalnych wyzwań współczesnego świata– mówi Anna Dębicka, szefowa MSC w Polsce.

- Według Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (ang. UN Food and Agriculture Organization – FAO), 29 proc. światowych stad jest eksploatowanych w sposób przekraczający zrównoważone limity, a kolejnych 61 proc. jest w pełni eksploatowanych. Możliwe jest natomiast poławianie ryb i owoców morza w sposób zrównoważony, czyli taki, który w mniejszym stopniu wpływa na ekosystem, pozostawiają więcej ryb w morzach i oceanach oraz sprzyjają innym zwierzętom morskim - zauważa Dębicka.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • rem 14-10-2015, 09:43:
MSC to wielka ściema,dla klienta niema to żadnego znaczenia,te same ryby sa z certyfikatem i bez certyfikatu, chodzi o opłaty wnoszone przez producentów od każdej wyprodukowanej sztuki np. paluszków rybnych ,co oczywiście przenosi się na kieszeń klienta .Znakomity biznes dla właścicieli firmy certyfikującej.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.