Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wilbo ze spadkiem przychodów ze sprzedaży, ale wzrostem zysku

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 27-08-2015, 09:01
Wilbo ze spadkiem przychodów ze sprzedaży, ale wzrostem zysku
Bożena Serzycka, prezes Wilbo. Fot. Wilbo.

W pierwszym półroczu 2015 roku rybna spółka Wilbo wypracowała 18,456 mln zł przychodów ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów. Stanowi to spadek o 646 tys. zł w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim. Jednocześnie zysk firmy z działalności gospodarczej wzrósł nieznacznie o 15 tys. do 86 tys. zł.

Za spadek przychodów w znacznym stopniu odpowiada spadek przychodów ze sprzedaży towarów i materiałów aż o 382 tys. zł (z 802 do 420 tys. zł). W przypadku produktów wartość sprzedaży zmniejszyła się o 264 tys. zł (z 18,3 mln zł w pierwszym półroczu 2014, do 18,036 mln zł w obecnym roku).

Koszt sprzedaży Wilbo zwiększył się w pierwszym półroczu o 357 tys. zł. Wynikało to głównie ze wzrostu kosztów energii elektrycznej, usług transportowych, usług agencyjnych a także wynagrodzeń.
Tym samym zysk ze sprzedaży 75 tys. zł i okazał się niższy o 151 tys. zł w stosunku do okresu porównawczego – w pierwszym półroczu ubiegłego roku zysk ze sprzedaży wyniósł 226 tys. zł.

Przychody operacyjne spółki zwiększyły się o 40 tys. zł, przy jednoczesnym spadku kosztów operacyjnych o 191 tys. zł.

W I półroczu 2015 r. Wilbo terminowo spłaciło dwie raty układowe. 18 marca 2015 r. spółka uregulowała pierwszą ratę należności wobec wierzycieli do 30 tys. zł. Liczba spłaconych wierzycieli z tej grupy zawierała 185 pozycji i stanowiła kwotę 290,14 tys. zł. 19 czerwca 2015 r. została spłacona pierwsza tura wierzytelności w ramach drugiej grupy (powyżej 30 tys. zł). Liczba spłaconych wierzycieli z tej grupy zawierała 39 pozycji i stanowiła kwotę 455,75 tys. zł.

W strukturze sprzedaży Wilbo nadal największy udział mają konserwy rybne, które odpowiadają za 80 proc. przychodów ze sprzedaży. W analizowanym okresie ich wartość okazała się jednak o 4 proc. niższa niż przed rokiem.

Na drugim miejscu znajdują się ryby mrożone, które stanowią 14 proc. przychodów ze sprzedaży (13 proc. w analogicznym okresie roku poprzedniego). W pierwszym półroczu wartość ich sprzedaży spadła jednak o 7 proc. w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy roku 2014.

7 proc. w strukturze sprzedaży rybnej spółki stanowią surowce, materiały i usługi. Ich wartość okazała się wyższa o 9 proc. niż w porównywalnym okresie sprawozdawczym.

Wilbo zanotowało także całkowity spadek przychodów w segmencie owoców morza, co jest spowodowane wycofaniem ich z oferty handlowej. Przed rokiem owoce morza odpowiadały zaledwie za 0,03 proc.

Firma systematycznie rozwija swoją sprzedaż na rynki zagraniczne. Było to widoczne w pierwszym półroczu tego roku, kiedy to wartość eksportu wzrosła o 8 proc. Jednocześnie głównym rynkiem zbytu dla Wilbo pozostaje Polska – rynek krajowy odpowiada za 54 proc. całości sprzedaży spółki, podczas gdy na eksport przypada 46 proc.

W analogicznym okresie ubiegłego roku struktura sprzedaży Wilbo wyglądała nieco inaczej. 59 proc. jej wartości przypadało na kraj, 41 proc. było kierowane na rynki zagraniczne.

Największym rynkiem zagranicznym Wilbo są Włochy, które odpowiadają aż za 37 proc. całkowitych przychodów z eksportu. Na Półwysep Apeniński kierowane są przede wszystkim ryby mrożone panierowane, a także produkty konserwowe w postaci sałatki z tuńczyka oraz fileta z łososia.

Kolejne miejsca w strukturze eksportu rybnej spółki zajmują Wielka Brytania (24 proc. całości przychodów z eksportu), Węgry (6 proc.) oraz Serbia (5 proc.). Co istotne, w omawianym okresie sprawozdawczym firma otrzymała również pozytywną decyzję służb weterynaryjnych umożliwiającą eksport wyrobów do Chin.

Jak zauważono w raporcie „z uwagi na szczególną sytuację polityczną na rynkach wschodnich realizacja kontraktów na te rynki uległa przesunięciu na kolejne okresy, przy czym efekty przesunięć powinny być zauważalne w wynikach drugiego półrocza 2015 r.”.

– Nasza strategia zakłada szeroką ekspansję zagraniczną na nowe, wzrostowe rynki, ze szczególnym uwzględnieniem rynków Europy Środkowo-Wschodniej i Wschodniej. W najbliższej przyszłości skupimy się również na rozszerzeniu asortymetu. Produkty z nowej oferty będą kierowane do konsumentów bardziej wymagających, ceniących sobie przede wszystkim wysoką jakość. Będą to głównie produkty typu premium – zapowiada prezes Bożena Serzycka.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

WLBWILBO SA

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • aaa 28-08-2015, 11:20:
A także wynagrodzeń....hm pracuje na produkcji i zero podwyżek od paru lat,może w biurach podnieśli wynagrodzenia choć to my tyramy za 3 ,czas pomyśleć o ludziach,bo z takimi zarobkami to nawet kredytu nie chcą dać!
Smutne to ale prawdziwe!

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH