Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Słodycze i przekąski

Badanie: co 10 konsument na zakupy wybiera się z wcześniej przygotowaną listą, większość kupuje spontanicznie

Jak podaje Perfetti Van Melle Polska, zaledwie co 10 konsument na zakupy wybiera się z wcześniej przygotowaną listą, a co trzeci robi to rzadko lub prawie nigdy. Wpływ tego trendu widać nie tylko w zawartości koszyka, a także w działaniach marketingowych firm.

Badanie: co 10 konsument na zakupy wybiera się z wcześniej przygotowaną listą, większość kupuje spontanicznie
fot. materiały prasowe

Jak wynika z badań opublikowanych przez GUS, podobnie jak w poprzednich latach największą grupę, pochłaniającą niemal 25 proc. miesięcznego budżetu domowego w 2018 roku, stanowiły wydatki na żywność i napoje bezalkoholowe. Co warte podkreślenia, z raportu „Polska w Unii Europejskiej 2019” dowiadujemy się również, że Polacy na te dwie kategorie produktowe wydają o 4,6 proc. więcej, niż przeciętni mieszkańcy innych krajów członkowskich. Paradoksalnie nie wiąże się to jednak ze wzrostem wydatków w Polsce. W większości z wyróżnionych grup społeczno-ekonomicznych w 2018 r. wysokość miesięcznych kosztów ponoszonych przez osobę nieznacznie spadła w porównaniu do roku 2017.

Zakupowe koszyki polskich klientów najczęściej zapełniają się spontanicznie, a jak podaje Polska Federacja Banków Żywności wybór produktów, które wcześniej nie były planowane deklaruje niemal ¾ przebadanych osób. Po co najczęściej sięgają Polacy?

– Wśród produktów, które wybierają konsumenci ważne miejsce zajmują produkty impulsowe, a więc te znajdujące się przy kasie. Najczęściej są to drobne słodycze, które Polacy zjadają od razu bądź niedługo po wyjściu ze sklepu oraz gumy do żucia, np. te z linii Mentos Pure Fresh, dostępne w poręcznych opakowaniach i cenione przez konsumentów m.in. za smak i gwarancję natychmiastowego odświeżenia – mówi Michał Bonecki, Consumer Marketing Manager w Perfetti Van Melle Polska.

Spontanicznym zainteresowaniem klientów cieszą się także produkty wyróżniające się na sklepowej półce. Wiedzą o tym producenci, dlatego dokładają wszelkich starań, aby przyciągnąć uwagę konsumenta. Liczy się nie tylko opakowanie i ekspozycja, ale także aktywności promocyjne w social media, outdoorze, czy w formie samplingów.

Zawartość i wielkość koszyka polskiego konsumenta ma ogromny wpływ na sytuację całego rynku.  Według ostatnich danych GUS, sprzedaż detaliczna w ostatnich miesiącach zyskuje. W październiku wzrost, w porównaniu do tego samego okresu z roku 2018 wyniósł 4,6 proc., a we wrześniu 7 proc. Najwięcej zyskały firmy prowadzące sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 9,1 proc. wobec 5,9 proc. wzrostu przed rokiem).

Zakupy bez planu stanowią ważny element, wpływający na wydatki Polaków. Klienci sięgający po produkty spontanicznie, lepiej reagują na oferowane przez producentów promocje, łatwiej też ulegają działaniom marketingowym. Firmy, które to zauważą i wykorzystają, mają szansę na zwiększenie swoich zysków.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Perfetti Van Melle Polska RSS ALERT    /    zakupy Polaków RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.219.101
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.