Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Eksport napędza rozwój przemysłu cukierniczego

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 09-10-2014, 14:48
Eksport napędza rozwój przemysłu cukierniczego
Fot. Flickr.com, J.Paxon Reyes

Czynnikami, które w ostatnich latach przyczyniły się do rozwoju sprzedaży producentów wyrobów cukierniczych były: rosnący eksport, rozwój marek premium oraz marek ekonomicznych, a także wprowadzenie i rozwój marek własnych, pozwalających na zwiększenie wolumenu sprzedaży - wynika z raportu „Skuteczne strategie sprzedaży w przemyśle spożywczym", przygotowanego przez Bank BGŻ, SGGW i Millward Brown.

Jak wynika z raportu, asortyment produktów oferowanych przez branżę wyrobów cukierniczych jest szeroki i zróżnicowany, choć występują dosyć duże różnice w poszczególnych grupach podmiotów.

Liczba produktów oferowanych przez liderów w segmencie dużych i średnich firm wynosi przeciętnie 343 i jest blisko 3-krotnie większa niż w przypadku pozostałych przedsiębiorstw. Z kolei odwrotną relację można zaobserwować w segmencie małych firm. Liderzy tej grupy koncentrują swoją działalność na mniejszej liczbie produktów (40) niż inne firmy o zbliżonych przychodach (67).

Słodycze trafiają na rynek różnymi kanałami dystrybucji. Wśród liderów branży dużą rolę odgrywa eksport, będący motorem rozwoju polskiego przemysłu cukierniczego w ostatnich latach. W przypadku liderów w grupie dużych i średnich firm, kolejnymi co do wielkości kanałami są sieci handlowe (supermarkety i hipermarkety, dyskonty, sieci małopowierzchniowe), co wynika z ich skali produkcji - większe firmy są w stanie dostarczać tym sklepom odpowiednie wielkości towaru.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku liderów w segmencie małych firm, dla których kluczowym kanałem dystrybucji są sklepy detaliczne, następnie eksport i sieci handlowe, przy czym dyskonty mają dla nich marginalne znaczenie.

Liderzy w branży cukierniczej, zarówno małe jak i większe firmy, opierają swoją produkcję o wyroby masowe (klasy B) - ich udział w sprzedaży przekracza 60 proc. Z drugiej strony, widoczne są spore różnice w ofercie produktów premium (klasy A) i ekonomicznych (klasy C). O ile wśród liderów w grupie średnich i dużych firm udział produktów premium i marek ekonomicznych jest zbliżony i wynosi po ok. 20 proc. wartości sprzedaży, o tyle wśród liderów w grupie małych firm produkty premium mają marginalne znaczenie (ok. 3 proc. wartości sprzedaży). W tym przypadku wysoki, 30-procentowy udział w sprzedaży mają marki ekonomiczne.

- Wysoki udział produktów ekonomicznych w sprzedaży może oznaczać, że małe firmy próbują silnie konkurować ceną, podejmując walkę o większy udział w rynku - oceniają analitycy Banku BGŻ.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 220) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH