Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Eksport napędza rozwój przemysłu cukierniczego

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 09-10-2014, 14:48
Eksport napędza rozwój przemysłu cukierniczego
Fot. Flickr.com, J.Paxon Reyes

Czynnikami, które w ostatnich latach przyczyniły się do rozwoju sprzedaży producentów wyrobów cukierniczych były: rosnący eksport, rozwój marek premium oraz marek ekonomicznych, a także wprowadzenie i rozwój marek własnych, pozwalających na zwiększenie wolumenu sprzedaży - wynika z raportu „Skuteczne strategie sprzedaży w przemyśle spożywczym", przygotowanego przez Bank BGŻ, SGGW i Millward Brown.

Jak wynika z raportu, asortyment produktów oferowanych przez branżę wyrobów cukierniczych jest szeroki i zróżnicowany, choć występują dosyć duże różnice w poszczególnych grupach podmiotów.

Liczba produktów oferowanych przez liderów w segmencie dużych i średnich firm wynosi przeciętnie 343 i jest blisko 3-krotnie większa niż w przypadku pozostałych przedsiębiorstw. Z kolei odwrotną relację można zaobserwować w segmencie małych firm. Liderzy tej grupy koncentrują swoją działalność na mniejszej liczbie produktów (40) niż inne firmy o zbliżonych przychodach (67).

Słodycze trafiają na rynek różnymi kanałami dystrybucji. Wśród liderów branży dużą rolę odgrywa eksport, będący motorem rozwoju polskiego przemysłu cukierniczego w ostatnich latach. W przypadku liderów w grupie dużych i średnich firm, kolejnymi co do wielkości kanałami są sieci handlowe (supermarkety i hipermarkety, dyskonty, sieci małopowierzchniowe), co wynika z ich skali produkcji - większe firmy są w stanie dostarczać tym sklepom odpowiednie wielkości towaru.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku liderów w segmencie małych firm, dla których kluczowym kanałem dystrybucji są sklepy detaliczne, następnie eksport i sieci handlowe, przy czym dyskonty mają dla nich marginalne znaczenie.

Liderzy w branży cukierniczej, zarówno małe jak i większe firmy, opierają swoją produkcję o wyroby masowe (klasy B) - ich udział w sprzedaży przekracza 60 proc. Z drugiej strony, widoczne są spore różnice w ofercie produktów premium (klasy A) i ekonomicznych (klasy C). O ile wśród liderów w grupie średnich i dużych firm udział produktów premium i marek ekonomicznych jest zbliżony i wynosi po ok. 20 proc. wartości sprzedaży, o tyle wśród liderów w grupie małych firm produkty premium mają marginalne znaczenie (ok. 3 proc. wartości sprzedaży). W tym przypadku wysoki, 30-procentowy udział w sprzedaży mają marki ekonomiczne.

- Wysoki udział produktów ekonomicznych w sprzedaży może oznaczać, że małe firmy próbują silnie konkurować ceną, podejmując walkę o większy udział w rynku - oceniają analitycy Banku BGŻ.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 785) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH