Konsument zauważa na półce tylko 4 na 10 artykułów tej samej kategorii. Jak się wyróżnić?
Półki sklepowe coraz bardziej uginają się od dużej liczby produktów z tej samej kategorii. Jednak, jak wynika z badań Nielsena, właśnie z tego powodu przeciętny konsument zauważa średnio tylko 4 na 10 artykułów. Jakie czynniki sprawiają, że częściej kupujemy jedne produkty, a ignorujemy inne? Okazuje się, że sekret kryje się w odpowiednim opakowaniu – ocenia Perfetti Van Melle.

– Wiemy, że jeśli chcemy zwrócić na nasze marki uwagę konsumentów musimy zadbać o jak najbardziej atrakcyjny wygląd opakowania. Klientowi ”łatwiej” wydać trochę większą ilość pieniędzy na produkt, który zwyczajnie będzie cieszyć jego oko – mówi Michał Bonecki, Consumer Marketing Manager w Perfetti Van Melle Polska.
– Nie zapominamy jednocześnie, że kupujący szukają też praktycznych rozwiązań. Dlatego w naszej ofercie dostępne są produkty w opakowaniach gwarantujących wygodę użytkowania, np. poręczne butelki z gumami do żucia, czy umożliwiających dzielenie się z bliskimi - dodaje.
Kupując zmysłami
Producenci żywności zdają sobie sprawę z tego, że muszą ciągle doskonalić swoje techniki w celu przyciągnięcia klienta. Dlatego sprzedawcy, żeby mieć pewność, że ich opakowanie jest odpowiednio atrakcyjne i wyróżniające się na półce, często przeprowadzają badania neuromarketingu. Na czym to polega? Zajmujące się tym firmy sprawdzają oddziaływanie opakowania i jego umiejscowienia na mózg, badając m.in. przepływ elektryczny i krwionośny. Warto zastanowić się nad taką analizą, gdyż wnioski często bywają zupełnie odwrotne i bardziej trafne od zdania klienta.
O tym, że kupujemy oczami, specjaliści od marketingu powtarzają od lat. Jednak często nie zdajemy sobie sprawy, jak ogromną wagę odgrywa ten czynnik. To wzrok ma największe znaczenie na wybór konsumenta. Jeśli estetyczna strona produktu przypadnie mu do gustu, jest tylko o krok od jego zakupu. Tym bardziej, że po asortyment FMCG często sięgamy impulsywnie. Według Nielsena 70% decyzji zakupowych jest podejmowana spontanicznie już w sklepie. Co ciekawe nasze zachowanie bardziej niż skład, czy cena, determinuje właśnie opakowanie.
Badania Deloitte’a udowadniają nawet, że konsumenci są skłonni zapłacić więcej za produkty zapakowane w sposób, który posiada pożądane przez nich cechy, takie jak innowacyjność, czy dostosowanie do indywidualnych potrzeb. Np. aktywna pracująca osoba chętniej sięgnie po sticka, niż po dużą torebkę, która przypadnie do gustu mamom, chcącym podzielić się produktem z całą rodziną.
27% konsumentów dodatkowo uważa wygodę opakowania za decydujący warunek przy wyborze danego towaru. Nic więc dziwnego, że koncerny żywnościowe coraz częściej wypuszczają na rynek produkty zapakowane w sposób zbieżny z oczekiwaniami ich grupy docelowej.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.