Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Największą barierą rozwoju branży słodyczy jest presja cenowa sieci

  • Autor: KPMG / portalspozywczy.pl
  • Data: 24-11-2014, 11:14
Największą barierą rozwoju branży słodyczy jest presja cenowa sieci
Fot. Flickr.com, J.Paxon Reyes

Głównymi przeszkodami, z jakimi zmagają się przedsiębiorstwa z branży słodyczy na polskim rynku, są silna konkurencja, rosnąca presja cenowa oraz wysokie koszty produkcji. Aby zapewnić sobie rozwój, firmy stawiają przede wszystkim na nowe odmiany produktów oraz na większą obecność zarówno w tradycyjnych, jak i innowacyjnych kanałach dystrybucji - czytamy w raporcie KPMG "Rynek słodyczy w Polsce 2014".

KPMG zapytało przedstawicieli branży o problemy hamujące rozwój ich firm oraz o plany strategiczne na najbliższe dwa lata. Wszyscy respondenci badania wskazali jednomyślnie na presję cenową ze strony sieci handlowych i hurtowników jako na poważną barierę rozwoju. Wynika to między innymi z rosnącej roli dyskontów, których polityka cenowa wymusza redukcję marż. Znacznym utrudnieniem jest także silna konkurencja, na którą skarży się około dwie trzecie badanych. Ponad połowa dotkliwie odczuwa wysokie koszty reklamy. Ten sam odsetek boryka się ze zbyt małym i/lub niestabilnym popytem na słodycze oraz z trudnym lub kosztownym dostępem do właściwych kanałów dystrybucji.

- Jednym z problemów rynku słodyczy w Polsce jest presja cenowa wywierana przez sieci handlowe, a przede wszystkim dyskonty, które w swoim portfolio posiadają konkurencyjne marki własne. Presja cenowa powoduje, że firmom jest bardzo ciężko sprostać oczekiwaniom konsumenta, dla którego liczy się przede wszystkim cena. Kolejnym problemem są zawyżone ceny surowców wynikające z obowiązujących w UE regulacji, np. kwoty cukrowe, które w znaczącym stopniu determinują koszty produkcji słodyczy oraz ograniczają możliwości obniżania cen finalnych produktów przez ich producentów. Obniża to konkurencyjność firm produkujących słodycze w UE - mówi cytowany w raporcie KPMG Jan Kolański, prezes Colian SA.

Rozwój jest ograniczony w sferze nie tylko sprzedaży i marketingu, ale i organizacji produkcji. Prawie wszystkie badane przez KPMG firmy przyznały, że zmagają się z wysokim poziomem i zmiennością cen surowców. Rozwój hamują również nieefektywne planowanie procesów produkcyjnych oraz wysokie koszty utrzymania parku maszynowego, które stanowią problem dla 40 proc. ankietowanych firm. Niemal co trzeci badany jako przeszkodę postrzega też działalność państwa w postaci nadmiernej kontroli i regulacji działalności przedsiębiorstw.

Kolejną barierą wymienianą przez przedsiębiorców są koszty związane z procesami logistycznymi. Na zbyt wysokie koszty transportu skarży się ponad 30 proc. firm, a 13 proc. zmaga się z nadmiernymi kosztami magazynowania. Problemem dla producentów i dystrybutorów słodyczy jest także mało efektywne planowanie procesów logistycznych - czytamy w raporcie KPMG.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

COLColian Holding SA

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 761) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH