Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Słodycze i przekąski

Polacy jedzą coraz więcej lodów, więcej płacą, a lody przestają być sezonowe

Polacy jedzą coraz więcej lodów, ale i więcej za nie płacą, a lody stają o coraz mniej sezonowym produktem.

Polacy jedzą coraz więcej lodów, więcej płacą, a lody przestają być sezonowe
Statystyczny Polak spożywa ok. 4 litrów lodów rocznie fot. Shutterstock

Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 05-07-2016, 13:57

W wakacje lody będą o około 1 proc. droższe niż przez rokiem. Według danych GUS w maju 2016 r. za lody musieliśmy zapłacić o 0,9 proc. więcej niż rok wcześniej.

Tendencja ta utrzyma się prawdopodobnie w kolejnych miesiącach ze względu na rosnące ceny cukru i bakalii. To nas jednak najpewniej nie zniechęci do jedzenia lodów, które z roku na rok stają się coraz mniej sezonowym produktem.

 – Ubiegłoroczne, upalne lato wpłynęło na znaczący wzrost spożycia lodów w gospodarstwach domowych. Według danych GUS w 2015 r. spożycie lodów w gospodarstwach domowych wzrosło aż o 9 proc. do 2,88 litra na osobę. W porównaniu do 2010 r. konsumpcja lodów zwiększyła się o 26 proc., podczas gdy w przypadku większości produktów żywnościowych spadła – mówi Paweł Wyrzykowski, ekspert w Departamencie Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.

 - Tak duży wzrost spożycia lodów może świadczyć o tym, że ich konsumpcja przestaje mieć charakter wyłącznie sezonowy – dodaje.

– Rosnący popyt na lody odzwierciedla także relatywny wzrost ich cen wobec pozostałych artykułów żywnościowych. W latach 2011-2015 przeciętne ceny lodów wzrosły o 12,1 proc., podczas gdy ceny żywności i napojów były wyższe o 9,2 proc. – mówi też Paweł Wyrzykowski.

W 2015 r. najwyższym poziomem spożycia lodów charakteryzowały się gospodarstwa domowe osób, których głównym źródłem utrzymania jest praca na własny rachunek. Przeciętnie, skonsumowały one 3,24 litra lodów na osobę, czyli o 13 proc. więcej niż średnia dla wszystkich gospodarstw.

Najniższy poziom spożycia lodów odnotowały natomiast gospodarstwa rolne, gdzie konsumpcja wyniosła 2,64 litra, tj. o 8 proc. mniej niż średnia dla gospodarstw ogółem.

Łączny poziom spożycia lodów w Polsce, w gospodarstwach domowych i punktach gastronomicznych, wynosi ok. 4 litry na mieszkańca i jest niższy niż w większości krajów Europy Zachodniej oraz w Skandynawii, gdzie warunki pogodowe są mniej sprzyjające do konsumpcji niż w Polsce.

Polacy konsumują stosunkowo mało lodów, bo na przykład w USA konsumpcja sięga ponad 20 litrów na głowę, a w Szwecji około 12 litrów.

Z danych firmy Euromonitor International wynika, że rynek lodów i deserów mrożonych w Polsce wzrósł w 2015 roku o ok. 2,6 proc. do 1,67 mld zł, zaś w 2016 roku wzrost może wynieść ok. 2,0 proc. Statystyczny Polak wydał w ubiegłym roku na lody średnio 43,40 złotego.

Największą firmą na rynku lodów w Polsce jest Unilever (Algida), drugie miejsce należy do firmy PPL Koral, trzecie do R&R Ice Cream (Zielona Budka), a czwarte do Nestle (Nestle Scholler). Na piątym miejscu znajdują się lodziarnie firmowe Grycan Lody od Pokoleń. 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

lody RSS ALERT    /    rynek lodów w Polsce RSS ALERT    /    rynek lodów RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    Paweł Wyrzykowski RSS ALERT    /    słodycze RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.203.28.212
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.