Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Storcka: Sieci handlowe zapętliły się w pogoń za ceną

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 18-06-2015, 12:42
Prezes Storcka: Sieci handlowe zapętliły się w pogoń za ceną
Maciej Dąbrowiecki, prezes i dyrektor generalny Storck (fot. Storck)

- Sieci handlowe muszą dostrzec, że na dłuższą metę promocje nie są dobrą metodą do walki z konkurencją. To z powodu promocji klient traci swoją lojalność - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Dąbrowiecki, prezes i dyrektor generalny firmy Storck.

Jak Storckowi układa się współpraca z dyskontami? Czy czuć wysoką presję na cenę?

Owszem, jest ona odczuwalna. Wspomniałem już, że spadająca marżowość w branży jest częściowo efektem wzrostu kosztów surowców, ale z drugiej strony, ważną jej przyczyną są także żądania stawiane przez sieci dyskontowe. Chcą one coraz bardziej atrakcyjnych ofert promocyjnych, rabatów, po to, aby mogły utrzymać konsumenta, który do nich przychodzi. Na pewno pod tym kątem jest to coraz cięższe zadanie.

Niewykluczone, że presja cenowa nadal będzie rosła. Wystarczy spojrzeć na wyniki poszczególnych sieci. Nawet Biedronka notuje spadki sprzedaży like-for-like.

Czytałem ostatnio opracowanie, w którym pewien analityk trafnie zauważył, że wyniki finansowe sieci handlowych w roku 2014 r. były co prawda gorsze niż 2013 r., lecz wciąż dobre. A przecież one nie biorą się znikąd.

Nie orientuję się, jak to wygląda na rynku tłuszczów czy jogurtów, ale wiem, na jakich marżach w słodyczach pracują detaliści na rynku niemieckim, holenderskim czy brytyjskim, a na jakich marżach, często ci sami zresztą detaliści pracują na rynku polskim. Wszystkim spadła sprzedaż like-for-like - poza Lidlem, który ogłosił, że zanotował wzrost – ale to wciąż jest zyskowny biznes. Może nie dla wszystkich, bo niektórzy decydują się na wyjście z tego kraju. Sklepy Geant dawniej zostały zamienione na Real, a teraz na Auchan. Gdy się prześledzi historię tego, kto w tym kraju kogo kupił, i komu później został sprzedany, to zauważymy, że to jest wciąż tygiel, w którym się gotuje. Wciąż nie wiemy, jak ostatecznie będzie wyglądał polski rynek detaliczny. Finalny jego kształt nie jest znany.

Myślę, że rok 2015 pod względem presji na cenę będzie podobny do roku ubiegłego – a więc stosunkowo ciężki. Sieci zapętliły się trochę w pogoń za jak najlepszą ceną i nie bardzo potrafią wyjść z tej pułapki.

Mówi się, że polski klient nie jest przyzwyczajony do brandu produktu, nie jest przyzwyczajony do szyldu sklepu, ale jest przyzwyczajony do promocji.

To przez wiele lat był duży problem - i jest nadal, choć trochę już wyhamowany - na rynku brytyjskim. Tam przez wiele lat ludzie jeździli tylko na zakupy po promocyjnych cenach. Myślę, że polski rynek w zeszłym roku i w tym roku przypomina to, co działo się w Wielkiej Brytanii. Klienci non-stop wiedzą, że za chwilę będzie promocja.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 924) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH