Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Producenci słodyczy walczą o marżowość

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 14-05-2015, 13:42
Producenci słodyczy walczą o marżowość
Maciej Dąbrowiecki, prezes i dyrektor generalny Storck (fot. zelaznastudio.pl)

- Jestem niezadowolony z oceny sytuacji rynkowej, ponieważ rynek nie rośnie. Polacy nie wydają więcej na słodycze i to pomimo tego, że konsumpcja w naszym kraju ma jeszcze daleką drogę do przebycia, zanim osiągnie poziom rozwiniętych państw zachodnich. Licząc per capita, nawet w Słowenii kupuje się więcej słodyczy, a nadal notowane są tam wzrosty - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Dąbrowiecki, prezes i dyrektor generalny Storcka.

Jak Storck radzi sobie na rynku, który nie rośnie?

Cieszy mnie to, w jaki sposób Storck poradził sobie na rynku pogrążonym w stagnacji. Lepiej smakuje sukces na rynku trudnym, niż na rynku naturalnie rosnącym, na którym wszyscy mogą pokazywać wzrosty. Niewiele firm z pierwszej dziesiątki zestawienia osiągało tak dobre rezultaty, jak nasza. Większość notowała ujemną dynamikę wzrostu, to znaczy wartość ich sprzedaży w ubiegłym roku była niższa, niż w roku 2013. Oczywiście, nie musi to wynikać z faktycznego spadku sprzedaży. Duże znaczenie mogły odgrywać działania detalistów przekładające się na niższy poziom cen. Ma to istotne znaczenie, gdyż rynek mierzony jest na poziomie cen detalicznych - stąd w przypadku większych promocji, kilogram słodyczy może kosztować mniej, niż w roku wcześniejszym.

Wielu producentów słodyczy narzeka na niskie marże. Na jakim poziomie kształtowały się one w ostatnim roku?

Od zeszłego roku borykamy się z czynnikami istotnie wpływającymi na marże. Po pierwsze, mamy do czynienia ze stałym wzrostem cen kakao na rynku. Stabilny kurs złotego pozwolił jak na razie odłożyć w czasie decyzję o podwyżkach, jednak prędzej czy później musi ona zostać podjęta. Z naszych marż nie jesteśmy w stanie zaabsorbować tego, co dzieje się z cenami surowców. O ile bowiem branża od lat zmaga się z rosnącymi cenami kakao, o tyle duże znaczenie ma dodatkowo sytuacja na rynku orzechów. W roku 2014 nastąpiła kompletna tragedia, jeżeli chodzi o orzechy laskowe, co jest dla nas fatalną informacją. Za 75 proc. światowej produkcji orzechów laskowych odpowiada jeden kraj - Turcja. Przed ubiegłorocznymi zbiorami pojawił się tam niespodziewany mróz, w wyniku którego mnóstwo plantacji zostało zniszczonych. Ceny orzechów wzrosły trzykrotnie, a popyt znacznie przekracza podaż. Z niepokojem oczekujemy na maj, kiedy poznamy informacje na temat tegorocznych zbiorów, choć nawet gdyby zbiory w tym roku były wyjątkowo dobre, to i tak ceny nie wrócą do ich poziomu sprzed roku.

Wskazane przeze mnie czynniki mają kluczowe znaczenie dla marży. Istotne są także żądania płynące od naszych partnerów handlowych w odniesieniu do wysokości cen. Wszystko to powoduje, że marżowość branży słodyczy w roku ubiegłym była w mojej opinii gorsza, niż w roku 2013. Jeżeli jakaś firma nie podniesie cen w roku 2015, to będzie raportowała jeszcze gorsze wyniki finansowe. Część naszych konkurentów już podniosła ceny. Inni wysłali informacje, że podwyżki będą się dokonywały w kwietniu i maju 2015 r. Trudno przewidzieć, w jaki sposób wpłynie to na rynek i na konsumenta, bo Polakom w portfelach ciągle przybywa zbyt wolno.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 529) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH