Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Słodycze i przekąski

Rynek lodów w Polsce - opinia eksperta

Według danych opublikowanych przez GUS, produkcja lodów w zakładach zatrudniających co najmniej 10 osób w Polsce w 2015 r. wyniosła 2,65 mln hl. Oznacza to, że w ub.r. wyprodukowano o ponad 7% więcej lodów niż w 2014 r. W porównaniu z 2010 r. ich produkcja zwiększyła się o 14,0% - informuje Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Rynek lodów w Polsce - opinia eksperta

Wzrost produkcji lodów w 2015 r. wynikał prawdopodobnie zarówno z większego zapotrzebowania rynku wewnętrznego, o czym może świadczyć 9% wzrost spożycia lodów w gospodarstwach domowych jak i zwiększenia wolumenu sprzedaży zagranicznej.

Według danych Eurostat w 2015 r. eksport lodów z Polski wzrósł o 13,8% do 47,2 tys. t, a w odniesieniu do 2010 r. zwiększył się o 68,5%. Produkty te były sprzedawane przede wszystkim do krajów UE - gdzie trafiło 97% wyeksportowanych za granice lodów. Głównym ich odbiorcą były Niemcy i Czechy. Do Niemiec wyeksportowano 9,5 tys. t lodów (o 1% więcej niż w 2014 r.), a do Czech 7,6 tys. t (o 26% więcej). Łączy udział tych dwóch krajów w wolumenie eksportu lodów z Polski wyniósł 36%.

Polska w 2015 r. była siódmym największym eksporterem lodów w UE. Więcej niż z Polski lodów poza granice kraju sprzedano z Niemiec (152 tys. t), Belgi (137,2 tys. t), Francji (131,8 tys. t), Holandii (75,6 tys. t), Włoch (65,3 tys. t) i Wielkiej Brytanii (54,1 tys. t).

Ważnym, dla polskich producentów lodów, rynkiem stała się Rumunia. W 2015 r. ich eksport do tego kraju wyniósł 5,2 tys. t i było o 40% większy niż w 2014 r., a w porównaniu z 2010 r. zwiększył się o 140%. Eksport na Węgry wzrósł o 31%  Co ciekawe, oprócz popularnych destynacji, polskie lody znalazły swoich nabywców także w Chinach czy na Tajwanie.

 Wzrostowe tendencje w spożyciu i eksporcie lodów znajdują swoje odzwierciedlenie w wynikach branży lodziarskiej. Przychody firm zatrudniających co najmniej 10 osób w 2015  r. zwiększyły się o 7,8% do 1,31 mld zł. Wskaźnik rentowność netto poprawił się z 7,0 na 9,3%. Pewien wpływ na poprawę wyników finansowych w 2015 r. mogły mieć znacznie niższe ceny surowców - mleka oraz cukru.

Co istotne, rentowność firm produkujących lody w Polsce od kilku lat utrzymuje się na wyższym poziomie niż przeciętna w branży spożywczej.

W pierwszych miesiącach 2016 r. notowane były nieco gorsze wyniki w handlu zagranicznym lodami. Według danych Eurostat, od stycznia do kwietnia 2016 r. wolumen eksportu lodów z Polski wyniósł 15,4 tys. t i był o 5,6% mniejszy niż w analogicznym okresie przed rokiem. Przede wszystkim zmniejszyła się sprzedaż lodów do Czech - o 36% do 1,5 tys. t. Należy jednak pamiętać, że największy handel lodami odbywa się od maja do lipca i to wolumen sprzedaży tych miesięcy będą miały decydujący wpływ na ostateczne wyniki handlu zagranicznego lodami.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

lody RSS ALERT    /    rynek lodów RSS ALERT    /    rynek lodów w Polsce RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    Paweł Wyrzykowski RSS ALERT    /    produkcja lodów RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • klient 2016-08-09 19:16:10
    Lody w Polsce napakowane są barwnikami, spożywczą chemią. Nie ma dobrych lodów. Nie mówiąc ile cukru się do lodów dodaje.
  • Janek 2016-08-14 12:06:47
    Ja kupuję tylko lody rzemieślnicze, naturalne. Hitem w tym roku są lody oparte na oleju dyniowym Steirer , mega smak , zwariowałem !!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.144.100.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.