Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynek private label w kategorii słodyczy nadal będzie malał

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 11-06-2015, 13:30
Rynek private label w kategorii słodyczy nadal będzie malał
W kategorii słodyczy marki własne sieci handlowych są wypierane przez silne brandy producenckie (fot. ŁR)

- Rynek private label będzie się zmieniał. Myślę, że chyba jeszcze przez jakiś czas będzie spadał, na co dowodem jest polityka głównych graczy w tym kanale, którzy wciąż rozszerzają portfolio. Wyraźnie widać, że dyskonty idą w kierunku rozszerzania portfolio markowego, a to się może dziać tylko kosztem marek własnych, ze względu na ograniczone miejsce na półce - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Dąbrowiecki, prezes i dyrektor generalny firmy Storck.

Storck rozwija się w oparciu o własne brandy i nie wchodzi w rynek private label. Jak już zdążył pan wspomnieć, w ostatnim czasie w Polsce zahamował wzrost marek własnych w kategorii słodyczy, a nawet pojawiły się spadki. Czy to dowód na to, że w perspektywie długoterminowej wybraliście dobrą strategię?

Niektórzy producenci jakiś czas temu wybrali drogę rozwoju poprzez private label, sugerując się dynamiką, jaką dawniej cechował się format dyskontów – choć oczywiście marki własne obecne są nie tylko w dyskontach. Format dyskontowy wciąż rośnie, ale wszyscy wiemy, że ten wzrost zaczyna spowalniać. Oznacza to nadchodzące zmiany. Dyskontowe sieci handlowe zauważyły, że wynik like-for-like i marże spadają, a w związku z tym na rynku private label nie da się już zarobić tak dużo pieniędzy, co na sprzedaży znanych, reklamowanych, zapewniających rotację marek. Sieci takie jak Biedronka, Lidl, Netto i Aldi, same zaczynają przewartościowywać swoje portfolio, dając trochę większy wybór swoim klientom, oferując coraz szersze portfolio produktów brandowych.

Spójrzmy na przykład Biedronki i kategorii wafli impulsowych. Jeszcze kilka lat temu Biedronka oferowała w tej kategorii własną markę, Grześki w opakowaniu 9+1 i pojedynczy wafelek Princessy. Minęło 4-5 lat i w tej chwili na półce w Biedronce wciąż jest marka własna, Grześki i Princessa, ale obok tego mamy Knoppersa, KitKata i Kinder Bueno. Ten przykład wskazuje, dlaczego na rynku słodyczy marki własne tracą.

Jednak private label nie zniknie! Marki własne istnieją wszędzie na świecie i w Polsce też będą istniały.

Jak zmienił się rynek private label w Polsce w ostatnich latach?

Gdy spojrzymy na dane dotyczące 10 głównych graczy na rynku słodyczy w Polsce, na pierwszym miejscu widoczne są marki własne. Ja co prawda nie liczę ich jako producenta, ponieważ w ich przypadku mamy do czynienia z szeregiem producentów i w dodatku oni mogą się zmieniać niemalże z miesiąca na miesiąc. Ale należy podkreślić, że marki własne wciąż dominują.

Trzeba też przyznać, że proces ulepszania jakości marek własnych został przez sieci handlowe w ostatnich latach bardzo dobrze przeprowadzony. Kiedyś marki własne faktycznie stanowiły ofertę dla klientów zarabiających poniżej średniej krajowej. Dotyczyło to zarówno jakości, jak i nawet atrakcyjności opakowania. W tej chwili w wielu wypadkach jakość opakowania nie odstępuje już od tych produktów, które my nazywamy markowymi, ale również - co ważniejsze dla konsumenta - to, co znajduje się w środku, jest znacznie lepszej jakości, niż jeszcze pół dekady temu.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • s 12-06-2015, 10:47:
klasyczne zaklinanie deszczu...

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 812) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH