Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynek słodyczy: powody dla których mniejsi gracze powinni postawić na eksport

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 26-10-2017, 11:34
Rynek słodyczy: powody dla których mniejsi gracze powinni postawić na eksport
fot. materiały prasowe

Producenci słodyczy z sektora MŚP zwykle obawiają się wyjścia ze sprzedażą na rynki zagraniczne, zasłaniając się dużą liczbą barier dla eksportu. Jednak poszukiwanie nowych rynków zbytu to recepta na problemy wewnętrzne, takie jak duże rozdrobnienie i konkurencja ze strony rodzimych producentów. Arkadiusz Drążek, dyrektor handlowy ZPC Brześć pisze w swoim komentarzu eksperckim, że firmom z sektora MŚP opłaca się wychodzenie ze sprzedażą za granicę.

Rozwojowi eksportu sprzyja też uwolnienie cen cukru oraz rosnąca popularność polskich słodyczy wśród zagranicznych konsumentów.

Rynek słodyczy w Polsce, w porównaniu do krajów Europy Zachodniej, pozostaje stosunkowo niewielki. Polacy nadal konsumują niemal trzy razy mniej słodyczy niż mieszkańcy Niemiec czy Szwajcarii, oznacza to więc dla rodzimego rynku spory potencjał rozwojowy.

Obecnie polski rynek słodyczy rośnie w tempie ok. 3-5 proc. rocznie. Zgodnie z szacunkami ekspertów jego wartość wynosi obecnie ok. 3,2 mld dolarów, a w 2018 roku ma sięgnąć aż 4,4 mld dolarów. Siłą napędową dla rynku słodyczy w Polsce jest też eksport, który stanowi 1/3 produkcji i rośnie w tempie 10-15 proc. w skali roku.

Remedium na problemy wewnętrzne

Optymistyczne prognozy odnośnie rozwoju polskiego rynku słodyczy dotyczą w dużej mierze segmentu czekolady i wyrobów czekoladowych. Producentom z pozostałych segmentów, w tym np. słodkich i słonych przekąsek, doskwiera w ostatnich latach lekka stagnacja. Wśród barier wewnętrznych dla dynamicznego rozwoju polskiego rynku słodyczy można wymienić dużą konkurencję oraz rozdrobnienie rynkowe.

Dotyka to szczególnie małe i średnie firmy, którym ciężko stawać do wyścigu o klienta z branżowymi gigantami, biorąc chociażby pod uwagę możliwości oraz wysokość budżetu przeznaczanego na reklamę i marketing. Do trudności w efektywnym dotarciu do klienta dochodzi też pełna wyzwań współpraca z sieciami handlowymi, które nierzadko wywierają na producentach presję cenową i tym samym, zmuszają ich do redukcji marż.

W efekcie, wiele firm z sektora MŚP nie ma możliwości wejścia ze swoimi wyrobami na półki sieci handlowych, bo jest to dla nich zwyczajnie nieopłacalne. Zamiast walczyć o przetrwanie na rynku wewnętrznym, mali i średni przedsiębiorcy powinni rozejrzeć się za klientami poza granicami naszego kraju. Zwłaszcza, że polskie słodycze cieszą się wśród zagranicznych konsumentów coraz lepszą opinią.

Dobre i tanie

Polskie słodycze zyskują coraz większe, międzynarodowe grono fanów głównie z uwagi na wysoką jakość przy relatywnie niskiej cenie. Inwestycję w jakościowe i naturalne składniki „wymuszają” zresztą na polskich producentach sami konsumenci, którzy podążając za zachodnim trendem, zwracają się ku zdrowemu odżywianiu.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 213) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 266)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH