REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Rynek słodyczy spowolnił w ostatnich latach. Od 2014 wzrost przyspieszy

  • Autor: portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
  • Data: 15-04-2014, 15:08
Rynek słodyczy spowolnił w ostatnich latach. Od 2014 wzrost przyspieszy
Fot. Fotolia

W latach 2008-2013 zauważalne było spowolnienie na polskim rynku słodyczy - w tym okresie wartość rynku wzrosła jedynie o 2,3 proc. (średniorocznie wzrost wynosił 0,5 proc.) - wynika z raportu KPMG „Rynek słodyczy w Polsce. Edycja 2014". Według prognoz KPMG, począwszy od tego roku, nastąpi ożywienie - do 2018 roku rynek powinien wzrosnąć w sumie o 9 proc., do 13,9 mld zł.

REKLAMA

KPMG szacuje, że w porównaniu z Europą Zachodnią polski rynek posiada jeszcze duży potencjał rozwoju. Jednak producenci oceniają, że dystans, jaki dzieli nas do Europy Zachodniej, będzie pokonywany bardzo powoli.

Według danych Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco, wśród krajów Europy największe spożycie słodyczy notuje Szwajcaria - ponad 10 kg rocznie na osobę. W Niemczech jest to 9,6 kg, w Wielkiej Brytanii 9,4 kg, a w Norwegii 9,2 kg. W Polsce spożycie wynosi 3,2 kg.

- Moim zdaniem Polacy mają swoje przyzwyczajenia i wypracowane modele konsumpcji. Lubimy nowości, ale ostatecznie wracamy do sprawdzonych, tradycyjnych produktów - mówi Tomasz Grzybowski, prezes Delicpolu. - Droga polskiego konsumenta do modelu szwajcarskiego jest jeszcze długa. Uważam, że w ciągu następnych pokoleń jeszcze nie doczekamy takiego momentu - dodaje.

Zdaniem Marka Przeździaka, prezesa Polbisco, powodem wolnego rozwoju rynku słodyczy w Polsce jest presja cenowa, na którą narażeni są producenci. Przy czym jest to presja cenowa zarówno ze strony konsumentów, jak i sieci handlowych. - Patrząc przez perspektywę ceny, powinniśmy także porównać poziom zamożności naszego społeczeństwa z np. społeczeństwem szwajcarskim - mówi. - Ponadto, czekolada wciąż postrzegana jest jako towar luksusowy - podatek VAT na ten produkt wynosi 23 proc. - dodaje.

Jego zdaniem, rozwojowi rynku nie sprzyja dyskusja wokół kwestii „zdrowotności" produktów słodyczowych. - Konsumpcja cukru w Polsce wynosi 43 kg rocznie na osobę, ale słodycze są odpowiedzialne tylko za około 3 kg spożytego cukru. Tymczasem to na słodyczach ciąży piętno produktów, które sprzyjają otyłości - ocenia prezes Polbisco.

Jak podaje KPMG, w 2013 roku globalny rynek słodyczy wart był prawie 307 mld euro. Unia Europejska stanowi prawie jedną czwartą globalnego rynku. Polski rynek odpowiada za 4 proc. całej sprzedaży detalicznej słodyczy na terenie UE i prawie 1 proc. sprzedaży globalnej. Jest też najważniejszym rynkiem słodyczy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 533) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH