Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynek słodyczy spowolnił w ostatnich latach. Od 2014 wzrost przyspieszy

  • Autor: portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
  • Data: 15-04-2014, 15:08
Rynek słodyczy spowolnił w ostatnich latach. Od 2014 wzrost przyspieszy
Fot. Fotolia

W latach 2008-2013 zauważalne było spowolnienie na polskim rynku słodyczy - w tym okresie wartość rynku wzrosła jedynie o 2,3 proc. (średniorocznie wzrost wynosił 0,5 proc.) - wynika z raportu KPMG „Rynek słodyczy w Polsce. Edycja 2014". Według prognoz KPMG, począwszy od tego roku, nastąpi ożywienie - do 2018 roku rynek powinien wzrosnąć w sumie o 9 proc., do 13,9 mld zł.

KPMG szacuje, że w porównaniu z Europą Zachodnią polski rynek posiada jeszcze duży potencjał rozwoju. Jednak producenci oceniają, że dystans, jaki dzieli nas do Europy Zachodniej, będzie pokonywany bardzo powoli.

Według danych Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco, wśród krajów Europy największe spożycie słodyczy notuje Szwajcaria - ponad 10 kg rocznie na osobę. W Niemczech jest to 9,6 kg, w Wielkiej Brytanii 9,4 kg, a w Norwegii 9,2 kg. W Polsce spożycie wynosi 3,2 kg.

- Moim zdaniem Polacy mają swoje przyzwyczajenia i wypracowane modele konsumpcji. Lubimy nowości, ale ostatecznie wracamy do sprawdzonych, tradycyjnych produktów - mówi Tomasz Grzybowski, prezes Delicpolu. - Droga polskiego konsumenta do modelu szwajcarskiego jest jeszcze długa. Uważam, że w ciągu następnych pokoleń jeszcze nie doczekamy takiego momentu - dodaje.

Zdaniem Marka Przeździaka, prezesa Polbisco, powodem wolnego rozwoju rynku słodyczy w Polsce jest presja cenowa, na którą narażeni są producenci. Przy czym jest to presja cenowa zarówno ze strony konsumentów, jak i sieci handlowych. - Patrząc przez perspektywę ceny, powinniśmy także porównać poziom zamożności naszego społeczeństwa z np. społeczeństwem szwajcarskim - mówi. - Ponadto, czekolada wciąż postrzegana jest jako towar luksusowy - podatek VAT na ten produkt wynosi 23 proc. - dodaje.

Jego zdaniem, rozwojowi rynku nie sprzyja dyskusja wokół kwestii „zdrowotności" produktów słodyczowych. - Konsumpcja cukru w Polsce wynosi 43 kg rocznie na osobę, ale słodycze są odpowiedzialne tylko za około 3 kg spożytego cukru. Tymczasem to na słodyczach ciąży piętno produktów, które sprzyjają otyłości - ocenia prezes Polbisco.

Jak podaje KPMG, w 2013 roku globalny rynek słodyczy wart był prawie 307 mld euro. Unia Europejska stanowi prawie jedną czwartą globalnego rynku. Polski rynek odpowiada za 4 proc. całej sprzedaży detalicznej słodyczy na terenie UE i prawie 1 proc. sprzedaży globalnej. Jest też najważniejszym rynkiem słodyczy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 611) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.