To będzie słaby rok dla lodów
Niskie temperatury i droższe surowce sprawiły, że lody w tym roku mniej smakują Polakom. Sytuacji nie poprawiła nawet przemijająca fala upałów - czytamy w Pulsie Biznesu.

Jak oceniają na łamach Pulsu Biznesu przedstawiciele Nielsen Poland, w pierwszej połowie 2012 roku rynek lodów w opakowaniach (impulsowych i familijnych) wzrósł, licząc rok do roku, o 19,3 proc. wartościowo i o 11,1 proc. ilościowo. Natomiast pierwsze półrocze 2013 roku przyniosło spadek pod względem wartości o 0,7 proc. i wzrost ilościowy o 2,1 proc.
Jak wynika z danych Nielsena, w okresie grudzień 2012 - maj 2013 rynek lodów wart był 408 mln zł. Całoroczna sprzedaż zamyka się na poziomie 1,3 mld zł. O 99 proc. sprzedaży decyduje pogoda - w Polsce sezon kończy się praktycznie 15 sierpnia. Po tym okresie sklepy bardzo mało zamawiają, bo obawiają się, że pozostaną z zapasami do kolejnego sezonu.
Jako barierę rozwoju rynku lodów producenci wymieniają właśnie ostrożność detalistów, szczególnie małych sklepów, które mają mniej szaf chłodniczych, a zatem mniej oferują. Ponadto, branża opiera się na dystrybutorach, dlatego producenci nie mają wpływu na szerokość oferty w sklepie. Sytuację pogarsza wzrost cen surowców, szczególnie mleka w proszku i śmietany - czytamy w Pulsie Biznesu.
