Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Słodycze i przekąski

W szkołach drastycznie spadła sprzedaż obiadów i liczba sklepików

Po wprowadzeniu zakazu sprzedaży niezdrowych produktów w sklepikach szkolnych wiele z nich przestało funkcjonować. Jednym z głównych powodów jest brak rentowności. Uczniowie rezygnują też ze szkolnych obiadów – wynika z najnowszego badania instytutu badawczego ABR SESTA.

W szkołach drastycznie spadła sprzedaż obiadów i liczba sklepików
Uczniowie rezygnują też ze szkolnych obiadów fot. Fotolia

Obecnie sklepiki działają w niespełna połowie zbadanych szkół (45 proc.) tj. w szkołach podstawowych jest ich 36 proc., w gimnazjach 52 proc., a w szkołach ponadgimnazjalnych 59 proc.

Około 20 proc. szkół ocenia, że w ich placówce są one nierentowne, ale już 46 proc. uważa, że przynoszą zysk.

W szkołach podstawowych zamykanie sklepików rzadziej było związane z wprowadzeniem zakazu. Wynika to z faktu, że zawsze musiały one rozważnie dopasowywać asortyment ze względu na konkurencję, jaką są placówki handlowe znajdujące się poza budynkiem szkoły. Ponadto dzieci w starszych klasach mogą rozporządzać większą ilością pieniędzy, przez co interesuje ich szersza oferta zakupowa. Dlatego w szkołach podstawowych znajduje się większy odsetek sklepików.

W przypadku 31 proc. szkół ponadgimnazjalnych sklepiki szkolne straciły rentowność już przed wprowadzeniem ustawy.

Szkoły z rentownymi sklepikami deklarują większą odległość od sklepu ogólnospożywczego, znajdującego się poza nią, niż te, w których działają nierentowne sklepiki. Posiadają one również większą liczbę uczniów, często działają na terenie zespołów szkół, zlokalizowane są przede wszystkim w miejscowościach (do 20 tys. mieszkańców) i w dużych miastach (pow. 500 tys. mieszkańców).

Rentowność zależy w dużej mierze również od liczby klientów. Im większa szkoła, tym większa szansa na działający sklepik. Tylko 9 proc. niewielkich szkół podstawowych (do 100 uczniów) posiada go. Natomiast funkcjonuje on w aż 70-85 proc. dużych szkół (ponad 350 uczniów).

- Aby sklepiki szkolne mogły działać, muszą być rentowne lub dotowane przez szkołę. Wycofanie z nich słodyczy i słonych przekąsek było słuszne ze względu na zdrowie dzieci, ale oczywiście wpłynęło na ich rentowność. Dlatego część z nich musiała zostać zamknięta. Na 100 sklepików zamkniętych w szkołach podstawowych w ciągu ostatnich kilku lat, połowa z nich została zlikwidowana w podstawówkach z powodu nowych regulacji, a w gimnazjach zamknięto aż 66 sklepików na 100 - mówi Sebastian Starzyński, prezes ABR SESTA.

W 90 proc. placówek szkolnych prowadzone są programy z zakresu zdrowego żywienia, w tym aż w 100 proc. szkół podstawowych. W niemal każdej szkole podstawowej realizowane są akcje „Warzywa i owoce w szkole” oraz „Szklanka mleka”.

Ale im wyższy szczebel edukacji, tym zaangażowanie w promowanie zdrowego żywienia wśród dzieci i młodzieży spada. W gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych tego typu akcje odbywają się rzadziej. Programu „Szklanka mleka” nie ma w liceach, natomiast projekt „Warzywa i owoce w szkole” funkcjonuje tylko w 12 proc. gimnazjów i 18 proc. szkół ponadgimnazjalnych.

więcej informacji:

sklepiki szkolne RSS ALERT    /    stołówki RSS ALERT    /    słodycze RSS ALERT    /    drożdżówki RSS ALERT    /    woda RSS ALERT    /    obiady w szkole RSS ALERT    /    Sebastian Starzyński RSS ALERT    /    ABR Sesta RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • abc 2016-05-20 15:36:27
    Jaki wniosek nasuwa się? Dzieci, albo jecie niezdrowo, albo wcale. Za ustawą powinny iść konkretne kroki, tzn. umożliwiające dzieciom spożywanie zdrowej żywności, która jak wiadomo droższą jest. Chodzi tu o tę prawdziwą zdrową żywność, nie farbowaną, na której farbowane cwaniactwo chce się za wszelką cenę, dorobić.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.84.130.252
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.