Borówka leśna w żelu BIO - kwaskowy, delikatnie słodki przysmak, to kolejna propozycja marki Devaldano, która poszerzyła linię naturalnych leśnych produktów owocowych, łączących wyśmienity smak z najwyższą jakością i doskonałym składem potwierdzonym certyfikatem ekologicznym.
Borówkę śmiało możemy nazwać super-food. Zawiera bardzo dużo antyoksydantów dzięki czemu wspomaga profilaktykę przeciwnowotworową. 1 lipca to Dzień Polskiej Borówki. Lidl Polska zapewnia, że w ofercie sieci przez całe lato znajdziemy borówki od polskich dostawców.
- Z dietetycznego punktu widzenia borówka nie ma słabych punktów. W mediach jest wiele informacji o jej walorach i stałej obecności w rankingach najzdrowszych owoców. Popularność i ilość sukcesów, w tym eksportowych, sprawia, że również jej produkcja postrzegana jest jako bezproblemowa. W czasie przygotowań do sezonu plantatorzy zwracają uwagę na to, że produkcja borówki jest bardzo wymagająca - informują przedstawiciele Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Plantatorzy borówki mogą być wzorem. Wspólne działanie producentów to dziś podstawa wszelkiej działalności. Branżowym koordynatorem wielu projektów jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki. Wspólnie, razem, możemy więcej niż pojedynczo – Fundacja pokazuje, że współpraca jest możliwa i angażuje w nią kolejnych producentów. Fundacja powstała w 2017 roku aby rozwijać inicjatywę plantatorów, w szczególności zadania edukacyjne mające przybliżyć zdrowotne walory borówki i sukces branży, której udało się stworzyć modę na polską borówkę.
- Jeżeli my produkujemy borówkę to też musimy nauczyć swoje dzieci i innych jeść ten owoc. Nie tylko go sprzedawać. Ograniczymy w ten sposób wiele ryzyk. Pokazanie naszych plantacji pokaże, że nie jest to borówka amerykańska, tylko borówka polska – wysoka – mówi Paweł Wawryszczuk, Polska Borówka.
- Najciekawsze w uprawie borówki jest odpowiednie zapylenie. Konsument często myśli, że zapyla jedynie pszczoła miodna. Natomiast większość zapylaczy to są inne owady. Trzmiele, murarki, nawet żuki potrafią zapylać kwiaty - mówi Damian Pawliński, Koppert Polska.
Sam doskonałej jakości owoc w sklepie to za mało. Konsumenci chcą wiedzieć jak rośnie i kim są ludzie, którzy go produkują. - Pokażmy całą produkcję, kolejne prace, których suma decyduje o końcowej jakości owoców- mówi Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk z Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Jaka jest i powinna być rola plantatora w promocji i kreowaniu rynku owoców? Czy plantatorzy powinni się w to angażować? Czy ktoś inny może plantatorów zastąpić? Dla konsumentów coraz ważniejsze jest pochodzenie żywności, wiedza o tym przez kogo i jak jest produkowana - przekonują do tego przedstawiciele Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Polska czy amerykańska? - to chyba najczęstsze pytanie wśród konsumentów. Polscy plantatorzy w ramach kampanii „Lato z borówkami” chcą pokazać całoroczną pracę na plantacjach i siebie jako promotorów zdrowego stylu życia. To wszystko w zgodzie z trendami i wymaganiami w zakresie bezpieczeństwa żywności, tzw. traceability – pełnej identyfikowalności produktu od pola do półki.
Od 3 lat środowisko plantatorów promuje 1 lipca – Dzień Polskiej Borówki jako datę rozpoczęcia zbiorów. W tym roku po raz pierwszy działania będą prowadzone również przez cały sezon. - Od lat budujemy rynek. Od 3 lat świadomość daty rozpoczęcia sezonu, atmosferę czekania i odliczania. W tym roku idziemy o krok dalej. Naszym celem jest wyrobienie nawyku jedzenia borówek w sezonie zbiorów. Pokażemy, że to wygodna przekąska, która spełnia wszystkie potrzeby nowoczesnego konsumenta. Jest częścią zdrowego stylu życia. Takie cele sobie stawiamy – mówi Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, Przewodnicząca Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Borówki są najsmaczniejsze świeże, ale w takiej formie nie przetrwają długo. Z kolei świeże soki są kosztowne. Zamrożone owoce zaś łatwo przetworzyć. W Stanach popularne są suszone borówki, u nas jeszcze nie. Robi się też z niej wino owocowe, smakiem bardzo przypominające to z winogron – informuje Fakt.
- Najważniejszym wyzwaniem na przyszłość dla sektora świeżych owoców będzie pozyskiwanie pracowników sezonowych. Zbieranie najwyższej jakości owoców - a właśnie na jakości zbudowaliśmy doskonałą reputację polskich borówek na świecie - jest możliwe wyłącznie ręcznie - mówi Dominika Kozarzewska, prezes zarządu Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”.
Według najnowszego raportu Blueberry International Organization (IBO), Hiszpania wyprzedziła Polskę i została liderem produkcji borówki w Europie. Wzrost zbiorów w Hiszpanii w 2016 r. przyniósł ogólny wynik na poziomie 28,35 tys. ton. Polska zanotowała spadek zbiorów do 12 tys. ton - podał serwis freshplaza.com.
W ostatnim tygodniu lipca ceny borówek w hurcie – po znacznych spadkach – ustabilizowały się. Początek sierpnia przynosi jednak niewielkie wzrosty. Według analizy serwisu www.sadyogrody.pl ceny owoców na terenie całego kraju wahają się między 12-20 zł/kg - podaje serwis sadyogrody.pl.
Główne rynki eksportowe dla polskiej borówki to Anglia, Niemcy, Holandia. – Zainteresowanie borówką z Polski jest spore. Nasze owoce są marką samą w sobie. Marką, której tak naprawdę nikt szczególnie nie tworzył. To jakość, naturalny nalot i świeżość spowodowały, że ten produkt jest pożądany na innych rynkach – mówi serwisowi www.sadyogrody.pl, Ireneusz Komorowski, prezes Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.
Spółka Milbor, producent i eksporter borówki amerykańskiej, rozpoczęła tłoczenie soków z tych owoców. - W tym roku będziemy koncentrować się na budowaniu dostępności naszej oferty na terenie całego kraju. Rozpoczęliśmy już współpracę z dystrybutorami, dzięki którym będziemy mogli w pełni wykorzystać zbliżający się sezon - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Piotr Milewski, prezes zarządu, Milbor Sp. z o.o.
- W Polsce mamy dość dużo nasadzeń borówki amerykańskiej, a warto zaznaczyć, że powierzchnie plantacji wciąż rosną. W związku z tym zwiększa się także nasz potencjał eksportowy. Na pewno jest to jedno z bardziej perspektywicznych owoców - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Mirosław Maliszewski, poseł PSL, prezes Związku Sadowników RP.
Rozpoczęły się zbiory borówki amerykańskiej. Choć plantatorzy zrywają dopiero pierwsze owoce z krzaków już widać, że ten sezon będzie można uznać za udany. Borówki oparły się marcowym przymrozkom. Sprzyja im też pogoda. Plantatorzy nie mogą także narzekać na cenę. Kilogram borówek kosztuje nawet 18 złotych - podano w programie "Agrobiznes" w TVP.
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.