Jak Henkell ocenia rynek win owocowych w Polsce? - Polacy uwielbiają słodkie, owocowe smaki i tego nie zmienimy – mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Joanna Semczuk, dyrektor ds. handlu i logistyki oraz członek zarządu Henkell Freixenet Polska. I dodaje, że szanse na to, aby Polska stała się krajem prawdziwie winiarskim słynącym z produkcji wina gronowego i markowego wina owocowego będą rosły wraz z ociepleniem klimatu.
Henkell Freixenet Polska ocenia, że wina bezalkoholowe są bardzo perspektywiczną kategorią w Polsce. Wszystkie kraje sąsiednie Niemcy, Czechy, Słowacja a nawet Rumunia, Węgry czy Francja mają już bardzo dojrzałe rynki dla win musujących bezalkoholowych. Zainteresowanie napojami bezalkoholowymi stale rośnie stąd decyzja Henkell Freixenet Polska o poszerzeniu portfolio win bezalkoholowych - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Joanna Semczuk, dyrektor ds. handlu i logistyki oraz członek zarządu Henkell Freixenet Polska.
Henkell Freixenet Polska szczególną uwagę poświęca kategorii win musujących, a w strategii firmy na lata 2020-2025 jest zdefiniowany cel, aby w Polsce zajmować pozycję lidera i eksperta w kategorii win musujących. Aby sprostać wymaganiom konsumentów zarówno 2019 rok jak i 2020 będzie bogaty w inwestycje - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Joanna Semczuk, dyrektor ds. handlu i logistyki oraz członek zarządu Henkell Freixenet Polska.
Sejm zgodził się na 10 proc. podwyżkę akcyzy na alkohol i produkty tytoniowe. Jak szacuje rząd, po 1 stycznia 2020 r. półlitrowa butelka wódki może podrożeć o ok. 1,4 zł, a paczka papierosów o ok. 1 zł. Budżet zyska natomiast ok. 1,7 mld zł.
Sejm zdecydował, że będzie kontynuował prace nad projektem podnoszącym o 10 proc. akcyzę na napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe. Wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu, z którym wystąpił klub PSL-Kukiz'15, nie uzyskał poparcia Sejmu.
Dziś jeszcze nie ma pewności, czy napoje wyskokowe będą dostępne w sklepach autonomicznych. Może się okazać, że handlowcy zostaną zmuszeni do wprowadzenia dodatkowych sprzętów i aplikacji, które będą skutecznie weryfikowały pełnoletność oraz trzeźwość każdego klienta. Jedną z opcji jest wyposażenie placówek w alkomaty. Jeśli doszłoby tam do sprzedaży alkoholu, odpowiedzialność za to poniósłby najprawdopodobniej przedsiębiorca. Inaczej mogłoby być w sytuacji z udziałem sztucznej inteligencji. Pewne jest to, że prawo nie nadąża za technologią, dlatego zmiany są pilne potrzebne.
Na dniach zapadną wiążące decyzje w sprawie projektu podwyżki akcyzy na alkohol. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, jako organizacja reprezentująca branżę, wyraża zdecydowany protest wobec projektu tej ustawy. Zgodnie z proponowanymi zmianami akcyza ma wzrosnąć o 10%. Z punktu widzenia branży ta sytuacja jest dużym zaskoczeniem i zagrożeniem dla funkcjonowania przedsiębiorstw.
W związku z licznymi wypowiedziami medialnymi* Pana Roberta Ogóra, Prezesa firmy Ambra S.A., czujemy się w obowiązku złożyć wyjaśnienia odnośnie informacji w nich zawartych, mogących wprowadzić w błąd konsumentów oraz opinię publiczną – pisze w oświadczeniu Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.
Pierwszy kwartał roku obrotowego 2019/2020 był dla Grupy Ambra kolejnym okresem, w którym sprzedaż rosła szybciej niż rynek. Największy wkład we wzrost miały wina i alkohole premium, co zaowocowało dalszą poprawą wyników. Grupa przeznaczyła też 20 milionów złotych na inwestycje.
Janusz Palikot, który kupił w 2018 roku Browar Tenczynek i produkuje tam piwa, a wkrótce zacznie produkcję staropolskiej wódki okowita, chce zrobić rewolucję na rynku ciężkich alkoholi. Ocenia, że wódki kraftowe mogą zdobyć nawet kilka procent udziału w polskim rynku wódki i byłby to przełom, podobnie jak stało się na rynku browarów, gdzie piwa rzemieślnicze i lepszej jakości odebrały dużym koncernom część rynku. Janusz Palikot szykuje się też do produkcji wina.
- Za cel postawiliśmy sobie odświeżenie konsolidacji na rynku winiarskim. Staramy się szukać firm, które pasują do naszego modelu biznesowego. Odpowiadamy na pytanie jakich zasobów w danej spółce brakuje i czy my je posiadamy - mówił Jakub Nowak, prezes JNT Group podczas sesji "Totalna integracja. 2019 rokiem konsolidacji branży spożywczej" na Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2019.
Janusz Palikot, który w 2018 roku kupił Browar Tenczynek i produkuje tam piwa, a niedługo zacznie produkcję staropolskiej wódki okowita, zamierza też wrócić do produkcji wina. Jego zdaniem obecne ocieplenie klimatu w Polsce sprzyja polskiemu winiarstwu i produkcji wina w naszym kraju.
- Trzy największe koncerny, które opanowały polską i europejską produkcję piwa, są przeciwne dopuszczaniu cydru, bo obawiają się, że spowoduje to spadek sprzedaży piwa. Tylko że większość produktów, które one wytwarzają, to nie jest piwo, a produkt piwopodobny - mówił minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski podczas środowej konferencji producentów cydru.
Produkcja win owocowych w Polsce wzrosła we wrześniu 2019 roku o ponad 29 proc. wobec września 2018 roku, a w ciągu dziewięciu miesięcy 2019 roku wzrosła o 1,6 proc. w ujęciu rocznym. Z kolei w ujęciu miesięcznym, czyli wobec sierpnia, produkcja wzrosła o 6,0 proc.
W 2018 r. znacząco wzrosła wartość napojów winiarskich wywożonych z Polski – aż o 33 proc. - wynika z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej dotyczących eksportu wyrobów alkoholowych. Jak tłumaczą eksperci zrzeszeni w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, to efekt wyższej jakości eksportowanych wyrobów. Ta sytuacja jest odzwierciedleniem tego, co dzieje się aktualnie w branży winiarskiej – wyroby tanie, niskiej jakości, odchodzą do historii.
Niemcy mają swój glühwein, Skandynawowie – glögg, a Polacy – Grzaniec Galicyjski. Mija ćwierć wieku od powstania marki, która stała się dla wielu synonimem wina grzanego i po dziś dzień króluje w tej kategorii alkoholi. Z okazji jubileuszu prowadzona będzie komunikacja w social mediach, a Grzaniec Galicyjski zagości podczas jarmarków świątecznych w wielu polskich miastach oraz podczas zawodów Pucharu Świata w Skokach Narciarskich m.in. w Wiśle.
- Sprzedajemy nasze wino dla branży HoReCa oraz – od czterech lat – do sklepów Lidla w całej Polsce. Chcemy doskonalić się w uprawie, aby produkować coraz lepsze wina – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Mikołaj Tyc, prezes zarządu i współwłaściciel winnicy Srebrna Góra.
Zarząd Grupy Ambra poinformował, że w dniu 16 października 2019 r. zwyczajne Walne Zgromadzenie spółki podjęło uchwałę w sprawie podziału zysku netto spółki za rok obrotowy 2018/2019 i wypłaty dywidendy w wysokości 70 groszy na akcję.
Rynek win owocowych w Polsce rozwinął się w ostatnich latach i ma przed sobą niezłe perspektywy. Zdaniem prezesa Grupy Ambra wina owocowe mogą osiągnąć poziom kilku procent - nie więcej niż pięć - rynku wina stołowego w Polsce.
Wiele lat temu nad polskimi winami owocowymi ciążyła tzw. „klątwa jabola”, czyli łatka tanich sikaczy owocowych chętnie kupowanych przez tzw. „element społeczny”. Jednak to się już zmieniło, a w Polsce nie tylko produkuje się dobre wina gronowe, ale też dobrej jakości wina owocowe, a rynek ten ma przed sobą niezłe perspektywy.
Rynek win owocowe w Polsce rozwinął się w ostatnich latach, a od tego roku chce je mocniej promować Grupa Ambra, która wprowadziła na rynek nową markę win owocowych. Rynek ten ma przed sobą niezłe perspektywy i może osiągnąć poziom kilku procent całego rynku wina w Polsce.
Coraz więcej największych producentów piwa, wódki i whisky oferuje podobny asortyment w zbliżonych cenach we wszystkich kanałach sprzedaży – wynika z 3. edycji rankingu „Równi w Biznesie”. Jest to szczególnie ważne dla klientów, którzy ponad 40% dóbr szybkozbywalnych i 70% piwa kupują w sklepach małoformatowych.
W 2018 roku Polacy wydali na zakup wina 3,02 miliarda złotych, czyli o 8,1 proc. więcej niż w roku poprzednim. Chętnie kupują też droższe wina. Rynek rośnie dynamicznie i nadal premiumizuje się, czemu sprzyjają rosnące dochody na głowę, rosnący poziom wykształcenia, zmiana stylu życia i rozwój turystyki, a także rosnąca skłonność Polaków do zakupu dóbr luksusowych.
Potencjał rynku win bezalkoholowych w Polsce jest niemały, jednak do gustu konsumentom bardziej mogą przypaść bezalkoholowe wina musujące i to one mają większy potencjał rozwoju w naszym kraju niż bezalkoholowe wina spokojne. Prezes Grupy Ambra, która w maju wprowadziła do sprzedaży swoje pierwsze bezalkoholowe „wino musujące” Cin&Cin Free, ocenia w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl, że popyt na wina bezalkoholowe w Polsce będzie się poprawiał.
Potencjał rynku win bezalkoholowych w Polsce jest niemały, jednak miłośnicy „tradycyjnych” win niekoniecznie będą się nimi zachwycać. Bardziej mogą im przypaść do gustu bezalkoholowe wina musujące i to właśnie one mają większy potencjał rozwoju w naszym kraju niż bezalkoholowe wina spokojne.
Produkcja win owocowych w Polsce spadła w sierpniu 2019 roku o 0,6 proc. wobec sierpnia 2018 roku, a w ciągu ośmiu miesięcy 2019 roku spadła o 0,5 proc. w ujęciu rocznym. Z kolei w ujęciu miesięcznym, czyli wobec lipca, produkcja wzrosła o 12,4 proc.
Prezydent Andrzej Duda z wizytą w centrali Mlekovity
Marta Marczak, PwC: Polacy nigdy nie będą roślinożercami (wideo)
Ekonomiczny poniedziałek: Dlaczego bunt konsumencki w Polsce nie działa?
Analiza: produkty w sklepach małoformatowych mogą kosztować nawet 30 proc. więcej niż w dyskontach
Ardanowski: polska żywność jest dobrej jakości i niedroga
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.