Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Analityk Noble Funds TFI: Drogie surowce będą wciąż obniżać wyniki firm z segmentu przetwórczego

  • Autor: www.portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 19-10-2011, 18:35
Analityk Noble Funds TFI: Drogie surowce będą wciąż obniżać wyniki firm z segmentu przetwórczego
Fot. zelaznastudio.pl

Kryzys nie zaszkodził tak bardzo firmom spożywczym, jak wzrost cen surowców. W tej sytuacji dobrze sobie radzą spółki, które produkują surowce lub mają własne zaplecze surowcowe, natomiast wszyscy przetwórcy mają problemy i pokazują słabsze wyniki. - Myślę, że z takimi tendencjami trzeba się liczyć w najbliższych kwartałach - ocenia Tomasz Manowiec, analityk Noble Funds TFI.

Jak tłumaczy analityk, od strony popytu nie ma istotnych wahań, problemem dla firm spożywczych jest natomiast strona kosztowa. - Aby zrekompensować koszty, podwyżki końcowych produktów musiałyby być bardzo duże, natomiast w większości przypadków nie ma takiej możliwości lub jest to proces długotrwały i przez to następuje obniżanie marż i rentowności działalności - tłumaczy Tomasz Manowiec, w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Przypomina on, że spółki z sektora spożywczego były wcześniej w dobrej kondycji. Popyt na ich produkty jest w miarę stabilny, nawet w czasach kryzysu. Sytuacja się zmieniła, kiedy rok - półtora roku temu spółki te zaczęły odczuwać problemy z wysokimi cenami surowców.

- Mocno podrożały przede wszystkim zboża, ale inne surowce rolne także miały ostatnio dynamiczne trendy wzrostowe. W efekcie, wystąpiła bardzo silna presja na marże producentów żywności, którzy w większości przypadków mają trudności z podnoszeniem cen, ze względu na długoterminowe kontrakty oraz bardzo już silne i wciąż wzrastające znaczenie sieci handlowych, które stawiają bardzo twarde warunki i nie pozwalają na większe podwyżki cen - mówi nasz rozmówca.

- To mocno zmieniło sytuację spółek spożywczych. Większość z nich wcześniej poprawiała wyniki i mówiło się, że są odporne na zawirowania, natomiast teraz wiele z nich narzeka i pokazuje dużo słabsze rezultaty. Myślę, że z takimi tendencjami trzeba się liczyć w najbliższych kwartałach - dodaje.

Jak podkreśla analityk, producenci, spółki, które produkują surowce lub mają własne zaplecze surowcowe radzą sobie dobrze. Takie spółki korzystają na zwyżkach cen surowców, bo koszty wytworzenia nie rosną tak mocno. - Natomiast wszyscy przetwórcy są w bardzo trudnej sytuacji. Tylko nielicznym udaje się przerzucić wzrost cen surowców na ceny końcowe, dzięki silnym markom i możliwości renegocjacji kontraktów albo zrekompensować wzrost kosztów wyższą efektywnością, poprzez automatyzację produkcji i inne procesy oszczędnościowe w ramach swojej organizacji. Generalnie na pewno jest to trudniejsza sytuacja niż rok czy dwa lata temu - podsumowuje Tomasz Manowiec.

Przeczytaj także:

Prezes Kraft Foods Polska: W ciągu najbliższych miesięcy na rynku nie będzie łatwo

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • branżysta 20-10-2011, 08:04:
Niestety Pan Tomasz ma rację, szczególnie będzie to widoczne przy wynikach firm miesnych, bo przy obecnych cenach surowca
niektórzy prują się niemiłosiernie.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 606) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.