Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Co dalej z biznesem, który stworzyłem?

  • Autor: Barbara Łągiewka, Maciej Kożuchowski; Kancelaria GESSEL
  • Data: 28-10-2013, 02:28

Często słyszymy, że polskie firmy rodzinne pozytywnie wyróżniają się na tle podmiotów funkcjonujących na naszym rynku. W dobie spowolnienia gospodarczego obserwuje się wśród nich mniej bankructw, nadmiernego zadłużania czy chybionych inwestycji. Jednocześnie coraz większa liczba przedsiębiorców, którzy rozpoczynali działalność gospodarczą na początku lat 90, naturalnie zbliżając się do wieku emerytalnego musi zmierzyć się z pytaniem - co dalej z moim biznesem? Jak utrzymać na rynku i dalej rozwinąć stworzoną markę firmy rodzinnej?

Firmy rodzinne to bardzo zróżnicowana grupa podmiotów. Wyróżnikiem tej grupy nie są ani forma organizacyjna biznesu (firmą rodzinną może być zarówno jednoosobowa działalność gospodarcza jak i giełdowa spółka akcyjna) czy tym bardziej skala działalności. Należą do nich bowiem zarówno ogromne międzynarodowe koncerny jak i osiedlowe sklepy z warzywami, prowadzone przez przysłowiową "Panią Zosię" wraz z córkami. W Polsce firmami rodzinnymi są np. Fakro, Konspol czy Mokate, a wśród światowych wskazać można chociażby na IKEA, Porsche, Carrefour Michelin czy Auchan. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan oraz oceny Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w roku 2012 tzw. firmy rodzinne to ok. 78% wszystkich przedsiębiorstw w Polsce (łącznie około 1,3 mln podmiotów, głównie z sektora małych i średnich przedsiębiorstw), które łącznie wnoszą ponad 48% wkładu do PKB. Nie sposób więc nie doceniać ich roli.

Co sprawia, że przedsiębiorstwom rodzinnym łatwiej udaje się przetrwać obecne, trudne dla wielu czasy? Po pierwsze, często podkreśla się, że w firmach rodzinnych w sposób naturalny osadzone są wartości, których budowaniem w nowoczesnym biznesie zajmują się wykwalifikowane sztaby menadżerów i konsultantów. Relacje rodzinne mogą być źródłem etycznego działania, umiejętności pracy zespołowej, poczucia odpowiedzialności czy świadomego przywództwa. Dodatkowo, dla zarządzających firmami rodzinnymi charakterystyczna jest wola osiągnięcia samodzielności i niezależności, w tym od banków. Większość polskich przedsiębiorstw rodzinnych rozpoczynało swoją działalność jedynie w oparciu o własne oszczędności. Dzięki stosunkowo niewielkiemu zadłużeniu, przedsiębiorstwa rodzinne mają większą zdolność do skupienia się na dalszym rozwoju swojej działalności. Wreszcie, trzeba podkreślić, że wiele polskich przedsiębiorstw rodzinnych wypracowało już na rynkach na których działają silną i rozpoznawalną markę.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 476) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH