Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Innowacyjność w technologiach i technice rolniczej

  • Autor: Roszkowski A. 2013. Innowacyjność w technologiach i technice rolniczej. Inżynieria Rolnicza. Nr 3 (145). s. 317-327
  • Data: 04-06-2014, 10:39

Streszczenie.

W opracowaniu dokonano przeglądu współczesnych znaczeń, definicji, określeń oraz ograniczeń innowacji technologicznych, technicznych i organizacyjnych, ze wskazaniem roli odgrywanej przez podmioty gospodarcze w procesach innowacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań i możliwości wprowadzania innowacji w rolnictwie.

Poruszono ewolucje znaczeniowe innowacji jako podstawowego elementu rozwoju gospodarczego XXI wieku, omówiono pojęcia innowacji technologicznych i technicznych w skali mikro i makro (rynek światowy); współczesne pojęcie innowacji jako procesu ujmującego kompleks zjawisk i zdarzeń tworzących nowe technologie lub produkty. Formy działania, znaczenie i miejsce przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych i administracji w procesach innowacyjnych. Źródła wiedzy potencjalnych wytwórców o zapotrzebowaniu na innowacje. Funkcjonowanie nauk podstawowych, rolę i znaczenie dochodu (zysku), monopolizację i przyczyny ograniczania konkurencyjności. Dążenia do zamiany pieniędzy na wiedzę, wiedzy na innowacje i innowacji na pieniądze. Cechy charakterystyczne innowacji w technologiach rolniczych (kreatywność, tempo, zasięg). Sprzężenia zwrotne pomiędzy technologiami a środkami technicznymi. Ograniczenia powodowane dyspersją i zróżnicowaniem potencjalnego rynku oraz barierami dochodowości, w tym udziałem rolnictwa w PKB.

Przypuszczalne kierunki rozwoju i przemian innowacyjności. W opracowaniu wykorzystano materiały dostępne w piśmiennictwie oraz rezultaty własnych prac studialnych.

Pojęcia, znaczenie i modele innowacji

Za twórcę pojęcia innowacji, uznawanych za główny czynnik wzrostu gospodarczego, uważany jest Józef Schumpeter (1883-1950), od 1932 r. profesor Harvardu, uznawany za jednego z najwybitniejszych ekonomistów XX wieku. Jego uczniem był m.in. Oskar Lange. Innowacjami mogą być wszelkie możliwe rodzaje zmian w produkcji i dystrybucji towarów, dokonywane przez przedsiębiorstwo (wytwórcę) i obejmujące: - wprowadzenie na rynek zupełnie nowego produktu lub usługi, w tym zmiana produktu istniejącego, która zwiększa jego jakość i użyteczność;

- wprowadzenie nowych technologii lub metody produkcji z zastosowaniem nowych odkryć, wynalazków lub ulepszeń, w tym także i z wykorzystaniem istniejącej wiedzy;

- znalezienie, otworzenie i rozwój nowych rynków zbytu;

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 606) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.