Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Jakub Bierzyński, prezes OMD - przeczytaj duży wywiad nt. kreowania marek w branży FMCG

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 11-07-2017, 10:49
Jakub Bierzyński, prezes OMD - przeczytaj duży wywiad nt. kreowania marek w branży FMCG
Jakub Bierzyński, prezes domu mediowego OMD; fot. PTWP

5 lat temu cały sektor żywności wydawał na marketing tyle samo co marki handlowe. Teraz handel wydaje dwa razy więcej od producentów żywności, a to oznacza, że klienci będą wkrótce utożsamiać produkty nie z producentami, a z markami handlowymi, w których robią zakupy, jak Lidl czy Biedronka. Te firmy mają potencjał do wypromowanie swoich brandów wędlin czy serów poprzez wielkie kampanie - mówi w rozmowie z portalspozywczy.pl, Jakub Bierzyński, prezes domu mediowego OMD.

Jakie są główne przyczyny niepowodzeń producentów żywności w budowaniu marki?

Problemy w budowaniu marki w głównej mierze wynikają z braku doświadczenia producentów. Duże marki jak np. Wedel czy Pudliszki zostały wykupione przez zagraniczne koncerny. Z kolei polskie firmy, najczęściej rodzinne, w tym czasie startowały praktycznie od zera. Wśród polskich firm ciężko znaleźć przykład, w którym prywatyzacji przez rodzimy kapitał uległyby duże przedsiębiorstwa w branży spożywczej. W związku z tym z jednej strony mieliśmy zagranicznych inwestorów, a z drugiej -rodzimych producentów, którzy budowali swoje firmy od podstaw, jak np. firma Mokate. Dla firm, które dopiero zaczynają działać na rynku priorytetem jest produkcja i dystrybucja. Potrzeba marketingu, możliwości finansowe i myślenie o marce przychodzi dopiero w kolejnym etapie.

Polski przemysł spożywczy jest skoncentrowany na produkcji, a musi popracować nad profesjonalnym marketingiem. Przewaga konkurencyjna nie tkwi w możliwościach produkcyjnych, lecz w budowaniu marki.

Mokate jest przecież rozpoznawalną marką.

Oczywiście są wyjątki od reguły jak: Mokate, Drosed, Bakoma, Tarczyński, Henryk Kania. Maspex jest świetnym przykładem firmy, która od dawna w bardzo przemyślany sposób zarządza portfolio swoich marek.

Firmy debiutujące na rynku na wstępie zajmują się budową dystrybucji, a nie tworzeniem brandu. Oba te działania powinny iść w parze. Mocnej marce łatwiej będzie budować dystrybucję. To przekłada się na obroty, a tym samym jest więcej środków na inwestycję w brand. Kompetencje marketingowe dla polskich firm są trudniej dostępne niż np. sprzedażowe. Tę umiejętność mają międzynarodowe koncerny, które prowadzą bardzo agresywną politykę marketingową i w wielu przypadkach wygrywają z polskimi producentami osiągając duże zyski.

Chociaż także zagraniczne koncerny nie wystrzegają się błędów marketingowych, np. ograniczając koszty poprzez stosowanie tej samej reklamy na całym świecie, co jest absurdalne, ponieważ skala oszczędności jest minimalna. Z kolei brak dostosowania reklamy do lokalnej specyfiki kraju, w którym jest reklamowany produkt jest ogromnym błędem, ponieważ rynek spożywczy pod względem kultury w wielu państwach jest bardzo zróżnicowany. Jedzenie, kuchnia, jest kwintesencją kultury narodowej.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Prosty 13-07-2017, 10:18:
Drosed = Francja. Przykład budowania Polskiej Marki to Kamis - już sprzedany USA
  • yzy 12-07-2017, 10:13:
Drosed nie jest polską firmą....

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 340) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH