Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Marcin Sadlej, partner zarządzający CC Group - przeczytaj duży wywiad

  • Autor: www.portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
  • Data: 27-06-2012, 15:04
Marcin Sadlej, partner zarządzający CC Group - przeczytaj duży wywiad
Marcin Sadlej, partner zarządzający w CC Group

O możliwościach pozyskiwania kapitału na rozwój przez małe i średnie firmy, a także o tym, jak spółki spożywcze są postrzegane przez inwestorów finansowych, rozmawiamy z Marcinem Sadlejem, partnerem zarządzającym w CC Group.

Od czego zależą możliwości pozyskania kapitału przez małe i średnie przedsiębiorstwa np. na inwestycje?

Przede wszystkim od wielkości kapitału, a także od wielkości firmy. Nie ma tu sztywnych reguł, ale można wyznaczyć pewne ramy biorąc pod uwagę wielkość poszukiwanego kapitału: od kilkuset tysięcy do kilku mln zł, od kilku do 20-30 mln zł oraz powyżej tej kwoty.

W przypadku środków powyżej 30 mln zł, jeżeli przedsiębiorca nie chce sprzedać firmy inwestorowi strategicznemu, czy wejść w joint venture z inwestorem strategicznym, to mamy do wyboru giełdę albo fundusz private equity. Wynika to z tego, że zarówno fundusze private equity jak i inwestorzy giełdowi wolą większe firmy.

Jaka jest różnica pomiędzy tymi dwoma inwestorami?

Debiutując na giełdzie zgadzamy się na spełnianie pewnych standardów i wymogów oraz na bierną kontrolę rynku, która polega na tym, że ktoś czyta nasze sprawozdania, że trzeba publikować najważniejsze informacje. Przenosimy się z gospodarczego cienia na gospodarcze jupitery. Ma to swoje wady i zalety i trzeba nauczyć się z tym żyć, ale to wymaga pewnej zmiany mentalności. W tym przypadku zachowujemy kontrolę w firmie - większość inwestorów giełdowych nie chce się wtrącać w działalność firmy.

W przypadku private equity - co do zasady jest to fundusz, który chce aktywnie uczestniczyć w tym co robimy, chce dyskutować strategię i podejmowane przedsięwzięcia. Wymusza na firmie dyscyplinę zarządzania również poprzez pryzmat finansów. To wydaje mi się bardzo dobre, ale wielu przedsiębiorcom łatwiej przestawić się na mentalność giełdową niż na mentalność private equity.

Wydaje się, że obie sytuacje są korzystne dla przedsiębiorców, którzy myślą poważnie o rozwoju swojego biznesu, bo wymuszają pewne standardy postępowania. Na pewno private equity jest lepszym partnerem, bo więcej wymaga. Jeśli jest to rozsądny partner - to firma więcej się nauczy i będzie się rozwijać.

Jednak fundusze private equity inwestują po to, by sprzedać?

Tak, dlatego menedżerowie muszą dbać o to, by za kilka lat fundusz mógł z zyskiem sprzedać swoje udziały. Jest tu pewien horyzont czasowy, w którym wiadomo, że coś się stanie - fundusz sprzeda swoje udziały i być może pierwotny właściciel będzie musiał zrobić to samo lub poszukać innego inwestora. Tymczasem na giełdzie można funkcjonować długo, bez takiego horyzontu czasowego.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 610) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH