Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Na początek pokora

  • Miesięcznik Kariera
  • Autor: Małgorzata Słabosz
  • Data: 21-07-2009, 10:44
Na początek pokora

Dlaczego młody pracownik musi czasem pobiec na pocztę, ile zwierzaka jest w liderze i o iluzji, jaką jest ścieżka kariery, opowiada znany psycholog Jacek Santorski.

Spokojny, uczciwy, pracowity student, domator, bez zdolności przywódczych. Czy ktoś taki ma szansę zostać dyrektorem w dużej firmie?

Jacek Santorski: W 90% jesteśmy zwierzętami, a wszelkie badania z zakresu psychologii zwierząt, antropologii i badania wspólnot pierwotnych pokazują, że samce i samice alfa (typ lidera) należą do zdecydowanej mniejszości. Mnie życie - mimo że jestem psychologiem, a nie zoopsychologiem - nauczyło dużo pokory wobec takich somatycznych, energetycznych, temperamentalnych czynników charakteru. Uważam jednak, że w zaawansowanych dyscyplinach, technologii dzięki wiedzy i kompetencji jest możliwe uzyskanie władzy lidera.

Wtedy może to być lider merytokrata. Ktoś taki musi jednak bardzo dużo się uczyć m.in. technik zarządzania czy dróg bycia liderem. Pracowałem kiedyś ze Szwedem, który najpierw prowadził korporację w Polsce, a potem jeszcze awansował do Niemiec. Był wybitnym specjalistą, natomiast nie miał takich zwierzęcych cech przywódczych. Skandynawska, bardzo demokratyczna kultura ułatwiała mu bycie liderem. W Polsce napotkał na duże kłopoty, a gdy awansował do Niemiec, wymiękł totalnie. Na szczęście odkryliśmy, że umie zadawać bardzo przenikliwe pytania i dzięki nim uzyskiwał przewagę nad otoczeniem.

Nie mniej wymagało to prawie koronkowej roboty. Sądzę zatem, że lepiej znaleźć dla siebie takie miejsce, które nie wymaga aż tak mocnych zabiegów. Będąc osobą wrażliwą, można być wybitnym ekspertem, specjalistą, doradcą, świetnym członkiem drużyny. Jest wiele organizacji, w których wybitni specjaliści uzyskują pozycje porównywalne ze stanowiskami członków zarządu, a nie muszą męczyć się tym, że władza nie idzie im w smak - jak śpiewał Okudżawa.

Co ma na myśli pracodawca, deklarując, że szuka pracownika z osobowością?

JS: Chodzi o wyrazistość osobistą, o determinację w realizacji celów i zadań, czyli niezrażanie się przeciwieństwami i trudnościami, o umiejętność stawiania czoła odmowom, roszczeniom, czyli umiejętność trzymania grupy w ryzach. Jednocześnie taki pracodawca marzy, aby osobowość tego człowieka była tak fantastycznie skonstruowana, żeby pracownik, mając te wszystkie silne cechy, był na tyle elastyczny, aby być mu podległy. Należy pamiętać jednak, że to, co naprawdę czyni człowieka silnym na poziomie osobowości, to jest spójność, czyli sytuacja, kiedy intencje, wartości, to, w co wierzy, są spójne z tym, co deklaruje, co robi, jak działa. Nawet w sytuacjach trudnych, pokus, zagrożeń nadal pozostaje wierny sobie. Kimś takim jest albo fanatyk, albo ktoś, kto ma osobowość.

Co jest ważniejsze dla pracodawcy: osobowość czy wykształcenie?

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 606) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.