REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Pasażer przed związkiem

  • Autor: Janusz Kajda
  • Data: 20-05-2010, 14:40
Pasażer przed związkiem

Z dr. Bogusławem Moleckim, z Zakładu Logistyki i Systemów Transportowych Politechniki Wrocławskiej, rozmawia Sławomir Ostrów

REKLAMA

Jak, według Pana obserwacji, kształtowane są systemy komunikacji w miastach dysponujących koleją i komunikacją miejską?

Najczęściej kolej i komunikację miejską traktuje się jako dwa odrębne systemy. Na co należałoby postawić wiadomo jednak od dawna - kolejową obsługę strefy podmiejskiej oraz tramwajowo-autobusowe przewozy na terenie głównego ośrodka aglomeracji.

A kto powinien koordynować system?

To trudne pytanie - teoretycznie moglibyśmy uznać, że należy ocenić rolę kolei w ruchu aglomeracyjnym. Jeśli jest duża - koordynatora należałoby szukać na poziomie aglomeracji. Jeżeli zaś kolej przede wszystkim obsługuje przewozy regionalne, a jej udział w przewozach aglomeracyjnych jest znikomy - lepiej, by zarządzał nią samorząd wojewódzki, bo dostrzega potrzeby całego regionu, a nie tylko głównego ośrodka.

A jak to wygląda w praktyce?

W praktyce odpowiedź nie jest taka prosta. Tak jak nie da się jednoznacznie podzielić pociągów na regionalne i aglomeracyjne, tak nie można w łatwy sposób podzielić odpowiedzialności. Potrzebny jest nadzór zarówno ze strony aglomeracji, jak i regionu. Priorytetem muszą być potrzeby podróżnych.

Wrocław dysponuje tramwajami, autobusami, posiada rozbudowaną sieć kolejową. Czy w takim razie możemy mówić o systemie komunikacyjnym?

Niewątpliwie, Wrocław posiada swój system komunikacji zbiorowej. Pytaniem może być jedynie, na ile kolej można zaliczyć do tego systemu. Istnieją pewne możliwości wykorzystywania jej do podróży wewnątrzmiejskich, ale wymaga to kupowania odmiennego biletu jednorazowego bądź dopłat do biletów okresowych. Brakuje zatem integracji, a poza tym kolej odstaje od standardów miejskich częstotliwością kursowania.

Integracji mają sprzyjać również tzw. węzły transportowe.

To kolejny problem. Pasażer będzie wykorzystywał taki system, który pozwoli skrócić czas podróży. Dziś w obrębie Wrocławia, innych miast również, kolej nie zapewnia takiej oszczędności - chyba, że ktoś mieszka i pracuje przy stacji. O węzłach możemy mówić tylko w przypadku dworca Głównego i Nadodrza. Jednak nawet tam widać granicę pomiędzy koleją i miastem - można powiedzieć, że są to węzły autobusowo-tramwajowe, przy których stoją dworce.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 618) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH