Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes PARP: Eksport stymuluje rozwój innowacyjności firm spożywczych

  • Autor: portalspozywczy.pl, Łukasz Stępniak, Rafał Więckiewicz
  • Data: 23-09-2015, 11:00
Prezes PARP: Eksport stymuluje rozwój  innowacyjności firm spożywczych
Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Fot. PARP

Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl wyjaśnia jakie są zależności pomiędzy wysokością eksportu a innowacyjnością firm, w jaki sposób wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań przełoży się na rozwój  branży rolno-spożywczej oraz dlaczego Polska to kraj innowacyjny.

Jaka jest zależność pomiędzy wysokością eksportu a innowacyjnością? Czy to eksport wymusza na firmach wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, czy raczej innowacje przekładają się na wzrost sprzedaży zagranicznej ?

Badania potwierdzają związek pomiędzy innowacyjnością, a poziomem eksportu. Firmy, które są nastawione na eksport to najczęściej firmy innowacyjne. Tzw. przedsiębiorstwa szybkiego wzrostu, starupy, czy firmy born global, które od początku swej działalności mają charakter międzynarodowy i posiadają produkty gotowe do sprzedawania na całym świecie, budują swą pozycję właśnie dzięki innowacjom. Zależność pomiędzy eksportem a innowacyjnością firm potwierdzają nie tylko badania, ale także nasze doświadczenie. Niewątpliwie są to dwa aspekty działalności, które wzajemnie się napędzają.

Działalność PARP skupia się na czterech kluczowych obszarach. Pierwszym z nich jest powstawanie małych i średnich przedsiębiorstw. Z jednej strony staramy się wspierać kandydatów na przedsiębiorców, czyli te osoby które myślą nad założeniem własnego biznesu. Z drugiej pomagamy tym firmom, które już powstają. Naszym zadaniem jest tworzenie środowiska sprzyjającego powstawaniu i rozwojowi przedsiębiorstw. Drugi obszar, silnie powiązany z pierwszym, dotyczy innowacyjności firm. Kolejny to promocja gospodarcza oraz eksportowa. Ostatni z filarów naszej działalności dotyczy rozwoju zasobów ludzkich. Dbamy o to, aby w firmach były dobre kadry. Wszystkie cztery filary powinny działać na zasadzie synergii. Szczególnie widoczne jest to jednak w przypadku promocji przedsiębiorczości oraz innowacji, która dają zwielokrotnione efekty. Wielu przedsiębiorców korzysta jednocześnie z różnych form naszego wsparcia – najpierw budują innowacyjny produkt, a później otrzymują od nas wsparcie w dziedzinie eksportu. W poprzedniej perspektywie mieliśmy wiele takich projektów. Przynoszą one bardzo dobre skutki.

Odwaga w opracowywaniu nowych produktów oraz innowacyjność mogą pomóc eksportowi polskiej żywności?

Jestem o tym przekonana. Myślę, że rozwój innowacyjności znajdzie przełożenie na eksport i sytuację firm z branży rolno-spożywczej. Innowacyjność to najwyższy poziom wartości, którą możemy dodać do naszego eksportu. Wpływa to na zwiększenie zainteresowania produktami. Wraz z innowacyjnością rośnie marża, co bezpośrednio przekłada się na zysk. W sektorze spożywczym jest w tym aspekcie duży potencjał do wzrostu. Już teraz zajmujemy istotną pozycję na świecie. Nasze produkty są cenione na wielu rynkach. W trakcie trwającego EXPO oferta naszych firm spotyka się z bardzo dużym zainteresowaniem. Nie chodzi tylko o samą żywność, lecz także maszyny i urządzenia wykorzystywane w jej produkcji. Ważnym obszarem jest bezpieczeństwo żywnościowe. Planujemy specjalną konferencję „Wkład Polski w zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie” poświęconą temu tematowi, która odbędzie się 19 października. Na tym polu odnosimy wiele sukcesów, posiadamy innowacyjne produkty, które możemy sprzedawać.

Branża rolno-spożywcza na pewno nie jest najbardziej innowacyjną w naszym kraju, jednak ma przed sobą bardzo dobre perspektywy. Środki z nowego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich mają w znacznym stopniu stymulować badania i rozwój oraz innowacyjność całego sektora. Sytuacja będzie się poprawiała.

Jesteśmy już na tym poziomie, na którym możemy konkurować pod względem innowacyjności z innymi krajami?

Uważam, że Polska jest innowacyjnym krajem. Innowacyjność nie oznacza wyłącznie przełomowych odkryć, których rzeczywiście w naszym kraju jest stosunkowo niewiele. Posiadamy jednak olbrzymi potencjał, aby to zmienić. W ostatnich latach znaczne środki pieniężne były wydatkowane na infrastrukturę naukową. Wielu ekspertów uważa, że obecnie pod tym względem znajdujemy się w ścisłej światowej czołówce. Mamy odpowiednie zaplecze oraz wysokokwalifikowaną kadrę. Wszystko musie jednak zacząć dobrze działać, abyśmy mogli obserwowali wymierne efekty.

Na wielu płaszczyznach nasz kraj wypada bardzo dobrze. Potwierdza to „Europejski Ranking Innowacyjności”, który tworzony jest w oparciu o 25 wskaźników. Przykładowo jesteśmy bardzo dobrzy pod względem aplikowania najnowszych technologii. Ciągle gorzej wypadamy jeżeli chodzi o wydatki na badania i rozwój. O innowacyjności możemy mówić na wielu poziomach – firmy, kraju, regionu a nawet całego świata. Jeżeli chodzi o innowacyjność na poziomie firm, to niewątpliwie wypadamy dobrze. Widać to chociażby po ilości produktów żywnościowych, które są dostępne w Polsce. W niewielu krajach jest tak wiele dobrych produktów o wysokiej jakości. Są to innowacje, gdyż chodzi o produkty, których wcześniej nie było. Innowacja to nic innego, jak wdrożenie w działalności gospodarczej nowych lub ulepszonych produktów i usług. Innowacją są także zmiany marketingowe oraz organizacyjne. Przykładowo za jedną z najbardziej innowacyjnych firm na świecie uznawany jest Starbucks. Mogłoby się wydawać, że w sieci kawiarni trudno o innowacje. Nic bardziej mylnego. Jest to doskonały przykład dla innych firm z branży spożywczej. W tym sensie nasz kraj także jest innowacyjny - w ciągu ostatnich 25 lat cały czas wprowadzamy w Polsce innowacje. Brakuje nam ciągle przełomowych innowacji, ale one przyjdą z czasem, o ile wykorzystamy pojawiające się możliwości oraz nasz własny potencjał. Pozwoli nam to podnieść pozycję także w międzynarodowych rankingach. Są obszary, które wymagają poprawy, w innych wypadamy dobrze na tle europejskiej konkurencji. Wpisujemy się w światowy trend powstawania mikrofirm i rosnącej roli samozatrudnienia. Jest to zjawisko pozytywne, które przyczynia się do powstawania starupów - nowoczesnych, innowacyjnych firm, które bardzo często mają charakter globalny i w krótkim czasie budują swoją międzynarodową pozycję. Świadczy to o potencjalnych możliwościach innowacyjności gospodarki. Z prowadzonych przez nas badań wynika, że Polacy mają bardzo dużą skłonność nabywania innowacji. Jesteśmy otwarci na ich kupowanie. Pod tym względem zajmujemy jedno z czołowych miejsc. Obecnie to właśnie klienci odgrywają bardzo dużą rolę w kreowaniu innowacji, to ich potrzeby mają kluczowe znaczenie.

Historia Polski jest skomplikowana. Przez wiele lat nie było wystarczających środków pozwalających na wprowadzanie innowacji. Dopiero od kliku lat są fundusze typu venture capital, które w innych krajach, na przykład Stanach Zjednoczonych, funkcjonują od bardzo dawna. To ich aktywność przełożyła się na rozwój innowacyjnych projektów za oceanem. Innowacje nie są finansowane wyłącznie z środków publicznych. W naszym przypadku dopiero budujemy rynek. Wiele świadczy o tym, że mamy odpowiedni potencjał. Musimy dbać o to, żeby go nie zaprzepaścić.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • artmetic ekonsulting 25-09-2015, 01:00:
Przygotujemy dla Ciebie dokumenty ofertowe, konkursowe, pisma urzędowe:
artmetic.pl

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 451) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH