REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Prezes PARP: klastry budują innowacyjność gospodarki

  • Autor: portalspozywczy.pl, Łukasz Stępniak, Rafał Więckiewicz
  • Data: 29-09-2015, 13:01
Prezes PARP: klastry budują innowacyjność gospodarki
Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Fot. Michal Szalast

Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, mówi serwisowi portalspozywczy.pl o korzyściach wynikających funkcjonowania w klastrze, perspektywach związanych z rozwojem idei klastrów w branży spożywczej, a także o formach wsparcia skierowanych do sektora rolno-spożywczego.

REKLAMA

PARP bardzo mocno zaangażowała się w promocję Polski i polskich produktów na Expo 2015 w Mediolanie, czy to oznacza, że agencja jeszcze mocniej niż dotychczas będzie wspierać branżę żywnościową?

Włączenie się w tematykę rolno-spożywczą, wiąże się z Expo 2015 w Mediolanie, które dotyczy problemów żywności i wyżywienia. Jedzenie oraz produkty rolno-spożywcze przewijają się w prezentacjach wszystkich krajów. Nie jest tak, że PARP codziennie znajduje się poza sektorem rolno-spożywczym. W programach operacyjnych finansowanych z funduszy strukturalnych część firm nie może być beneficjentami ze względu na prowadzoną działalność. Mogą natomiast korzystać z programu rolnego. Jest to naturalna, stworzona przez przepisy europejskie granica.

Inne działania PARP, gdzie tej linii demarkacyjnej nie ma, wspierają branżę spożywczą. Ważna jest tutaj między innymi promocja gospodarcza. Od wielu lat organizujemy i bierzemy udział w targach związanych z sektorem rolno-spożywczym. Organizujemy spotkania przedsiębiorców, od długiego czasu jesteśmy obecni na targach spożywczych. Działamy w Enterprise Europe Network, największej europejskiej sieci wspierającej małe i średnie przedsiębiorstwa. Dzięki niej nawiązywane są kontakty pomiędzy przedsiębiorcami z całego świata. Jest to bardzo dobre narzędzie do kojarzenia firm w skali międzynarodowej, w tym przedsiębiorstw z branży spożywczej.

Przedmiotem zainteresowania PARP są również nowopowstające firmy. W tym przypadku naszym wsparciem są objęte także obszary wiejskie, na których funkcjonuje istotna część wszystkich przedsiębiorstw, w szczególności tych małych i średnich. Na polskiej wsi powstaje wiele firm z sektora MŚP, który jest niezwykle istotny pod kątem prowadzonej przez nas działalności. Innowacyjność to kolejny obszar, na którym aktywnie działamy. W wielu branżach okołorolniczych innowacyjność odgrywa bardzo dużą rolę, dlatego też firmy działające w tym obszarze mogą liczyć na nasze wsparcie.

W naszych programach nie możemy wspierać tzw. pierwszego przetwórstwa. Mamy jednak wiele innowacyjnych projektów z okolicznych branż finansowanych przez naszą agencję, przedsiębiorców, czy klastry. Klastry to bardzo ciekawa formuła, której rola jeżeli idzie o integrację przedsiębiorców sektora spożywczego powinna być większa. Zgodnie z ideą klastringu firmy, które na co dzień ze sobą konkurują, nawiązują współpracę. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi miało miejsce spotkanie dotyczące sposobów wykorzystania klastrów w celu integracji przedsiębiorców rolnych z różnych branż. Określone klastry mogą być finansowane zarówno z naszych programów, jak i programu rozwoju obszarów wiejskich. To połączenie jest pożądane. Nie da się go pominąć w rozmowie na temat sytuacji w sektorze rolno-spożywczym.

Jakie były konkluzje spotkania? Czy klastry mają potencjał jeżeli chodzi o branżę spożywczą?

Potencjał jest duży. Będziemy kontynuować prowadzone rozmowy. Chodzi o to, aby programy PARP oraz MRiRW miały charakter synergiczny, ewentualnie wzajemnie się uzupełniały. Bardzo silnie promujemy ideę klastrów. Widzimy olbrzymie korzyści wynikające z tego typu współpracy. Dobrym przykładem jest Dolina Lotnicza, gdzie widać dobre efekty otwartości, prowadzonych rozmów oraz wspólnych działań. Korzyści osiągają nie tylko przedsiębiorcy. Przekłada się to na rozwój miasta i całego regionu. Dobrze działających klastrów jest znacznie więcej. Potwierdzają to prowadzone przez nas analizy.

Bacznie obserwujemy w jaki sposób działają klastry, jak się układa współpraca wewnętrza i jakie to przynosi korzyści. Widać wpływ działalności w klastrze na poszczególne firmy, a nie tylko klaster. To się po prostu opłaca tak w skali makro, jak i mikro. Warto podkreślić, że w klastrach mamy do czynienia z wyższym poziomem innowacyjności. Polska potrzebuje bardziej innowacyjnej gospodarki, a klastry są dobrym narzędziem, aby ją skutecznie budować. W produkcji żywności również jest na to miejsce.

Problemem przedsiębiorców z branży spożywczych jest brak zaufania wobec siebie? A w ramach klastrów wiedzą i doświadczeniem trzeba się dzielić.

Oczywiście w przypadku branży rolno-spożywczej zaufanie buduje się wolniej. Być może potrzebne są inne instrumenty. Niemniej producenci i przetwórcy żywności także powoli dostrzegą korzyści z współpracy w klastrach, podobnie jak to miało miejsce w przypadku innych branż. Muszą tylko zobaczyć, że to im się faktycznie opłaca.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • as 22-10-2015, 09:39:
w teorii wszystko wygląda pięknie, tworzyć sztuczne twory aby uzyskać dotacje.Klastry innowacyjność wszystko po to aby nabić kabzę naukowcom. Tyle projektów innowacyjnych - więc dlaczego nie jesteśmy 2 Japonią czy Niemcami skoro mamy taki potencjał do odkrywania czegoś nowego? Po co wspierać MSP które nic nie wyeksportują ?

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 533) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH