Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Problematyka współczesnych opakowań i maszyn pakujących

  • www.wdp.com.pl
  • Autor: Paweł Zając, Stanisław Kwaśniowski
  • Data: 16-06-2010, 09:33

Trudno przecenić rolę opakowań w dystrybucji towarów. Opakowania nie są zbytkiem, lecz koniecznością. Opakowanie zapewnia jakość artykułowi, który kupujemy. Funkcje opakowań są wielorakie. Nie zdajemy sobie sprawy, że przemysł opakowaniowy to maszyny, materiały opakowaniowe i technologie. Materiały opakowaniowe stanowią znaczący segment gospodarki krajów rozwiniętych. W produkcie krajowym brutto gospodarki USA udział przemysłu opakowaniowego stanowi 4%, a więc nie węgiel, stal czy inne dobra, lecz opakowania.

Opakowania w systemach logistycznych wpływają na wygodny, sprawny oraz bezpieczny transport. Pozwalają efektywniej wykorzystywać przestrzeń ładunkową pojazdów transportowych, także zwiększają podatność transportową i przeładunkową ładunków.

Do dominujących materiałów opakowaniowych należą: papier i tektura, tworzywa sztuczne, szkło, aluminium, blacha stalowa, drewno, materiały kompozytowe. Oprócz ww. stosuje się na mniejszą skalę włókna naturalne, ceramikę i wiele innych.

Zużycie poszczególnych materiałów opakowaniowych wiąże się z upodobaniami danej społeczności, np. trudno sobie wyobrazić piwo pakowane w kartoniki, ale już w puszkach czy butelkach szklanych nie budzi negatywnych emocji. Na rynku niemieckim zauważa się np.

że mleko coraz lepiej sprzedaje się w szklanych butelkach, prowadząc jednocześnie recyrkulację opakowań szklanych. Wg opublikowanych danych statystycznych zużycie poszczególnych materiałów opakowaniowych jest zróżnicowane w poszczególnych krajach UE.

Postać opakowania zależy od cech fizycznych towaru, od jego konsystencji. Ze względu na to kryterium pakowane produkty mogą być sztukowe, plastyczne, ciekłe oraz gazowe.

Różnorodność stosowanych materiałów opakowaniowych oraz postać pakowanego towaru determinują wybór odpowiedniej, optymalnej technologii pakowania, ponadto jej formy oraz często względy ekologiczne rzutują w pewnych okolicznościach na potrzebę pakowania tego samego towaru w różne opakowania.

Obserwuje się wielkie zainteresowanie producentów - zwłaszcza artykułów spożywczych czy wykorzystywanych w trudnych warunkach (np. w wysokich temperaturach) - inteligentnymi opakowaniami. Opakowania te wyposażone są w etykiety w postaci wskaźników temperaturowych, przechyłu, świeżości, obecności bakterii, sporadycznego przekroczenia dopuszczalnych temperatur czy nawet przeciążeń grawitacyjnych.

Współczesne opakowanie ma złożoną budowę, w której wykorzystuje się najnowsze osiągnięcia badawcze i technologiczne. Nadrzędnym celem jest idealne spełnienie funkcji podstawowej (wyżej opisanej), jednocześnie ułatwienie wykorzystania zawartości opakowania - np. opakowanie umożliwiające podgrzanie zawartości lub jego schłodzenie, zaopatrzenie opakowania w dodatkową pokrywkę pozwalającą zużyć pozostałą zawartość w późniejszym czasie. Opakowanie może emitować składniki wiążące niepożądane gazy wewnątrz opakowania, ale również może je pochłaniać.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 946) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.