Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Silny złoty najmocniej uderza w małe i średnie firmy

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl
  • Data: 26-05-2008, 12:22
Silny złoty najmocniej uderza w małe i średnie firmy
Piotr Soroczyński, prezes KUKE SA

- Obecna aprecjacja złotego istotnie wpływa na opłacalność eksportu. To przede wszystkim dotyka nasze rodzime firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W przypadku dużych firm te problemy nie są aż tak drastyczne, gdyż firmy rozliczają się często w ramach koncernu - mówi Piotr Soroczyński, prezes KUKE SA.

Jak w tej chwili wygląda sytuacja na rynku ubezpieczeń eksportowych?

W przypadku ubezpieczeń eksportowych, a w szczególności ubezpieczenia kredytu kupieckiego, to obserwujemy w tej chwili duży ruch. Zainteresowanie przedsiębiorców tego typu ubezpieczeniami rośnie. Do niedawna ubezpieczenia te były często postrzegane jako zło konieczne. Teraz coraz więcej firm dostrzega, że jest to niezbędny element służący prowadzeniu firmy. Moim zdaniem nie tylko duże firmy powinny się ubezpieczać, ale przede wszystkim te małe. W ich przypadku straty wyglądające z pozoru na niewielkie okazują się jednak dotkliwe.

Czy zmienia się profil klientów?

Tak. Profil klientów powoli się zmienia. Klienci z sektora małych i średnich firm coraz częściej sięgają po ubezpieczenia tego rodzaju. W ciągu kilku ostatnich miesięcy, w związku z problemami na amerykańskim rynku finansowym, cały światowy sektor finansowy ma niższą płynność niż do tej pory. Klienci mają kłopoty z pozyskaniem środków i coraz większe znaczenie ma fakt, czy możemy sprzedawać towary nie za gotówkę, ale z odroczonym terminem płatności. Skoro coraz częściej pojawiają się żądania o odroczenie płatności, to oczywistym jest, że klienci chcą się zabezpieczyć przed ryzykiem tak prowadzonej działalności handlowej.

Jakie są główne kłopoty polskich eksporterów w tym momencie?

Można podać dwie główne przyczyny. Pierwsza to problem natury kursowej. W tej chwili aprecjacja złotego istotnie wpływa na opłacalność eksportu. To przede wszystkim dotyka nasze rodzime firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W przypadku dużych firm, które generują większą część eksportu, te problemy nie są aż tak drastyczne, gdyż firmy rozliczają się często w ramach koncernu. To, że polska filia w danej chwili wypracuje nieco mniejszy zysk, koncern zrównoważy w innej części świata. Natomiast firmy, które działają tylko w Polsce i są eksporterami, w sposób zrozumiały bardzo mocno odczuwają kwestie aprecjacji złotego.

Drugą przyczyną, z jaką coraz szerzej spotykają się nasi klienci, to problemy z płynnością finansową swoich kontrahentów. Jak już wspomniałem, poziom płynności na światowych rynkach spada. Widoczne są też coraz większe wahania koniunktury. W efekcie odnotowuje się coraz więcej przypadków przewlekłych zwłok w regulowaniu należności. To jest poważnym problemem dla małych i średnich eksporterów.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 259) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 269)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH