Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Weź leasing w listopadzie, zapłać mniejszy podatek

  • Autor: Małgorzata Orzechowska
  • Data: 24-11-2008, 08:17

Dla przedsiębiorców opłacających podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej oraz najmu i dzierżawy, a także dla osób prawnych, dla których rokiem podatkowym jest rok obrotowy, listopad jest miesiącem szczególnym. Za ten okres należy bowiem opłacić zaliczkę na podatek dochodowy w podwójnej wysokości.

Obowiązek taki wynika z art. 44 ust. 1 ustawy o PIT (podobne rozwiązanie reguluje art. 25 ust. 1 ustawy o CIT), zgodnie z którym podatnicy są zobowiązani wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku, a sumą należnych zaliczek za poprzednie miesiące.

Zaliczki za okres od stycznia do listopada, uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Natomiast zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego. Zatem w terminie do 20 grudnia przedsiębiorcy mają obowiązek opłacić zaliczkę zarówno za listopad jak i za grudzień w wysokości odpowiadającej podwójnej kwocie zaliczki za listopad.

Aby zmniejszyć ciężar tych zobowiązań warto wykorzystać możliwość optymalizacji podatkowej, którą zapewniają nam przepisy podatkowe i zastanowić się, czy w listopadzie nie zaplanować wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu, które będą miały wpływ na wysokość zaliczki płaconej w grudniu. Należy jednak pamiętać, że aby działania podejmowane w celu ograniczenia podwójnego podatku przyniosły zamierzony efekt, powinny być wcześniej przemyślane.

W pierwszej kolejności trzeba przeanalizować własne możliwości finansowe a także jakiego rodzaju wydatki możemy jeszcze ponieść, aby możliwie maksymalnie obniżyć wysokość zaliczki za grudzień. Podczas podejmowania decyzji należy mieć przede wszystkim na uwadze, aby dokonane zakupy miały związek z osiąganym przychodem, bowiem tylko takie wydatki będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu jednorazowo albo poprzez odpisy amortyzacyjne.

Mogą to być zakupy środków trwałych o wartości do 3500 zł, które będą mogły zostać jednorazowo zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu oddania ich do używania. Takie same zasady dotyczą zakupu środków trwałych o wartości powyżej 3500 zł - jeśli przewidywany okres jego użytkowania nie przekroczy jednego roku - wówczas może on być jednorazowo zamortyzowany w miesiącu oddana do używania. Dla pewnej kategorii podmiotów - tzw. „małego podatnika” oraz osób (fizycznych i prawnych) które rozpoczęły działalność w danym roku podatkowym, istnieje możliwość jednorazowej amortyzacji środków trwałych zaliczonych do grup 3 - 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyjątkiem samochodów osobowych.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (8 648) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane