Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Weź leasing w listopadzie, zapłać mniejszy podatek

  • Autor: Małgorzata Orzechowska
  • Data: 24-11-2008, 08:17

Dla przedsiębiorców opłacających podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej oraz najmu i dzierżawy, a także dla osób prawnych, dla których rokiem podatkowym jest rok obrotowy, listopad jest miesiącem szczególnym. Za ten okres należy bowiem opłacić zaliczkę na podatek dochodowy w podwójnej wysokości.

Obowiązek taki wynika z art. 44 ust. 1 ustawy o PIT (podobne rozwiązanie reguluje art. 25 ust. 1 ustawy o CIT), zgodnie z którym podatnicy są zobowiązani wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku, a sumą należnych zaliczek za poprzednie miesiące.

Zaliczki za okres od stycznia do listopada, uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Natomiast zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego. Zatem w terminie do 20 grudnia przedsiębiorcy mają obowiązek opłacić zaliczkę zarówno za listopad jak i za grudzień w wysokości odpowiadającej podwójnej kwocie zaliczki za listopad.

Aby zmniejszyć ciężar tych zobowiązań warto wykorzystać możliwość optymalizacji podatkowej, którą zapewniają nam przepisy podatkowe i zastanowić się, czy w listopadzie nie zaplanować wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu, które będą miały wpływ na wysokość zaliczki płaconej w grudniu. Należy jednak pamiętać, że aby działania podejmowane w celu ograniczenia podwójnego podatku przyniosły zamierzony efekt, powinny być wcześniej przemyślane.

W pierwszej kolejności trzeba przeanalizować własne możliwości finansowe a także jakiego rodzaju wydatki możemy jeszcze ponieść, aby możliwie maksymalnie obniżyć wysokość zaliczki za grudzień. Podczas podejmowania decyzji należy mieć przede wszystkim na uwadze, aby dokonane zakupy miały związek z osiąganym przychodem, bowiem tylko takie wydatki będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu jednorazowo albo poprzez odpisy amortyzacyjne.

Mogą to być zakupy środków trwałych o wartości do 3500 zł, które będą mogły zostać jednorazowo zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu oddania ich do używania. Takie same zasady dotyczą zakupu środków trwałych o wartości powyżej 3500 zł - jeśli przewidywany okres jego użytkowania nie przekroczy jednego roku - wówczas może on być jednorazowo zamortyzowany w miesiącu oddana do używania. Dla pewnej kategorii podmiotów - tzw. „małego podatnika” oraz osób (fizycznych i prawnych) które rozpoczęły działalność w danym roku podatkowym, istnieje możliwość jednorazowej amortyzacji środków trwałych zaliczonych do grup 3 - 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyjątkiem samochodów osobowych.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 015) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH