REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Katarzyna Kacperczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych: Polskie przedsiębiorstwa praktycznie nie istnieją w przetargach rozpisywanych przez organizacje międzynarodowe

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 23-07-2015, 11:35
Wiceminister MSZ: Firmy spożywcze powinny uczestniczyć w przetargach organizowanych przez FAO i ONZ
Katarzyna Kacperczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Fot. Krzysztof Matuszyński

Katarzyna Kacperczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, w rozmowie z serwisem portalspożywczy.pl opowiada m.in. o przyczynach słabego zaangażowania polskich przedsiębiorców w przetargach rozpisywanych przez organizacje międzynarodowe oraz o potencjalnych korzyściach dla branży rolno-spożywczej związanych z projektami firmowanymi przez Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO).

REKLAMA

Polskie przedsiębiorstwa w niewielkim stopniu partycypują w przetargach organizowanych przez organizacje międzynarodowe. Co jest tego powodem?

Polskie przedsiębiorstwa praktycznie nie istnieją w przetargach rozpisywanych przez organizacje międzynarodowe. Ich udział wynosi 0,02 proc. Ministerstwo Spraw Zagranicznych starało się zidentyfikować przyczyny, dla których zaangażowanie naszych rodzimych firm jest tak znikome. Przeprowadzona w ubiegłym roku analiza wykazała, że znaczącym uzasadnieniem jest silny rynek wewnętrzny. W początkowej fazie transformacji wiele przedsiębiorstw koncentrowało się na rynku polskim. Z czasem głównym kierunkiem zaangażowania stała się Unia Europejska oraz jej najbliższe sąsiedztwo. Polskie przedsiębiorstwa doskonale radziły sobie w ówczesnych warunkach i na tym etapie rozwoju nie miały potrzeby poszukiwania nowych rynków. Nie były również wystarczająco silne do podejmowania tego typu aktywności. W ostatnich latach sytuacja uległa zmianie. Pokazuje to dlaczego polskie firmy zaczęły się interesować rynkami pozaeuropejskimi. Na rynku wewnętrznym stało się dla nich po prostu zbyt ciasno. Obecnie przedsiębiorstwa są bogatsze o zbierane przez lata doświadczenia. Mają znacząco większe możliwości produkcyjne oraz eksportowe. Niezależnie od tego jest także wiele innych powodu braku wystarczające partycypacji polskich przedsiębiorstw w przetargach.

Instytucje oraz organizacje międzynarodowe organizują przetargi na łączną kwotę kilkudziesięciu miliardów dolarów. Wśród nich znajduje się cały system Narodów Zjednoczonych, w tym ONZ oraz jego agendy. Duże projekty organizowane są przez Bank Światowy oraz inne tego typu organizacje w krajach trzeciego świata. Mam tu na myśli przetargi przeprowadzane nie tyle na rzecz samych organizacji, ile działań wpisujących się w globalne wsparcie zrównoważonego rozwoju.

Tego typu przetargi nie są wprost kierowane do polskich przedsiębiorców, jednak ich zaangażowanie może być bardzo istotne. Wszystkie dyskusje dotyczące United Nations Global Compact i zwiększania efektywności pomocy rozwojowej są próbą zaangażowania w te przedsięwzięcia także biznesu. Chodzi o to, aby pomoc nie była efemeryczna lecz żeby zostawiała trwałe efekty w krajach, którym udzielane jest wsparcie. Trzeba stworzyć partnerstwo pozwalające na rozwój biznesu w krajach biedniejszych, w efekcie którego będą powstawały nowe miejsca pracy oraz infrastruktura.

W jaki sposób zwiększyć zaangażowanie polskich firm w tego typu przetargach?

Doszliśmy do wniosku, że wciąż jest zbyt mało informacji dotyczących przetargów i możliwości wzięcia w nich udziału. Już kilka lat temu staraliśmy się promować włączanie się przez firmy w system zakupów organizacji międzynarodowych. Przyniosło to ograniczone efekty. Na tej podstawie uznaliśmy, że sama polityka informacyjna także jest niewystarczająca i należy ją uzupełnić podejściem praktycznym.

Teoretycznie system zamówień jest wszędzie podobny, ale jego specyfika w każdej organizacji jest inna – inne są strony internetowe, inne wymogi formalne, odmienny system rejestracji. Zdecydowanie była to jedna z tych kwestii, które zniechęcały polskich przedsiębiorców. Warto wskazać także na inne problemy. Po pierwsze brak informacji o potencjalnych korzyściach, które można odnieść z udziału w tym systemie. Po drugie brak praktycznych informacji jak w tych systemach się poruszać. Przedsiębiorcy mają na co dzień wiele różnych spraw do rozwiązania i nie mogą poświęcić wystarczająco dużo czasu na dobre rozpoznanie problematyki związanej z przetargami. Po wejściu na stronę rejestracyjną systemu wydaje się ona zbyt skomplikowana. Wielu tak zniechęconych przedsiębiorców porzucało pomysł udziału w przetargu.

Od zeszłego roku wprowadziliśmy system szkoleń. Nie jesteśmy w stanie przeszkolić wszystkich firm, zarejestrowanych w Polsce. Dlatego też projekty mają charakter pilotażowy. Celem jest zwrócenie uwagi przedsiębiorców i wzbudzenie ich zainteresowania przetargami organizacji międzynarodowych. Zgodnie z naszym założeniem firmy, które przejdą szkolenie i będą operowały w systemie staną się multiplikatorami - będą przekazywały wiedzę kolejnym podmiotom. W tym zakresie współpracujemy ze wszystkimi organizacjami, które mogą stać się cennym źródłem informacji dla przedsiębiorców.

Przedstawicieli organizacji zapraszamy do Polski. Oprócz ogólnych prezentacji dotyczących funkcjonowania systemu przetargów prosimy, aby przeszli z zainteresowanymi przedsiębiorcami przez cały system czyli jak się zarejestrować, w jaki sposób wpisać swój produkt czy usługę do rostera. Jest to bardzo istotne, gdyż firmy oprócz startowania w przetargach mogą wpisać na specjalną listę swoją ofertę. Dzięki temu organizacja ma stały podgląd do aktualnej listy oferentów w danej branży. Odbywa się to z korzyścią dla samych przedsiębiorców. Po ostatnich szkoleniach mamy przykłady sytuacji, w których sama organizacja zgłaszała się do firmy z prośbą o dostarczenie określonego produktu, czy wykonanie usługi. Robiła to właśnie na podstawie informacji wprowadzonej do rejestru.

Do udziału w szkoleniach zapraszamy szerokie grono przedsiębiorców. Mają oni możliwość usiąść z naszymi ekspertami oraz gośćmi przed komputerem i osobiście przekonać się, że system wcale nie jest taki skomplikowany. Da się go opanować bez potrzeby zatrudniania kolejnych osób i ponoszenia dodatkowych kosztów. Takie szkolenia przeprowadzaliśmy wspólnie z ONZ, UNIDO, Komisją Europejską, czy Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju. Podobne spotkania organizowaliśmy w siedzibach organizacji po to, aby przedsiębiorcy nie tylko poznali system, ale także ekspertów do których mogą się zwrócić z pytaniami w sprawie rozpisywanych przetargów. Uznaliśmy, że dobrze jest mieć kontakt z osobą, która bezpośrednio na miejscu udzieli niezbędnych informacji.

Wspólnie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości utworzyliśmy punkt konsultacyjny do spraw zamówień międzynarodowych, który ma być pośrednikiem między administracją, placówkami oraz przedsiębiorcami. Liczymy, że będzie to miejsce praktycznej pomocy dla wszystkich zainteresowanych.
Efekty naszych działań nie będą widoczne z dnia na dzień. Jeżeli będziemy konsekwentni, to wymierne rezultaty powinny wkrótce nadejść. Na przyszłe półrocze mamy zaplanowane kolejny cykl spotkań oraz szkoleń zarówno w Polsce, jak i w samych organizacjach. Widzimy, że zwiększa się zainteresowanie ze strony przedsiębiorców.

Także z branży spożywczej?

Z punktu widzenia branży rolno-spożywczej szczególnie istotne wydają się przetargi Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO). Realizuje ona jedne z największych zakupów żywności na świecie. Niezrozumiałym jest, że Polska będąca znaczącym producentem i eksporterem produktów żywnościowych, w tak ograniczonym stopniu wpisuje się w politykę zakupową, która często ma charakter interwencyjny. W tym zakresie blisko współpracujemy z ministerstwem rolnictwa. Organizowaliśmy już wyjazdy szkoleniowe do siedziby FAO. Niewątpliwie jest to kierunek, który będziemy bardzo rozwijać. Jest to nasza wartość dodana. O korzyściach z udziału w tych zamówieniach nikogo przekonywać nie trzeba. Co bardzo istotne zakupującym jest sprawdzony partner. Bezpieczeństwo transakcji jest znacznie wyższe niż w innych przypadkach. Nie ma bowiem takiej sytuacji, żeby organizacja typu ONZ nie wywiązała się z zobowiązań finansowych. Nie ma też możliwości, aby organizacja międzynarodowa zbankrutowała lub była niewypłacalna. Jest to zatem wyjątkowo bezpieczna możliwość sprzedaży towarów oraz usług.

Warto wskazać także na drugi wymiar. Uczestniczenie w systemie, realizowanie przetargów na rzecz organizacji międzynarodowych, przykładowo w ramach misji pokojowych, projektów rozwojowych oraz pomocowych stanowi doskonałą rekomendację dla firmy. Oznacza to, że spełniają one najwyższe standardy.

Projekty realizowane w krajach trzecich ułatwiają także późniejsze wejście na tamtejsze rynki. Dostarczane projekty i usługi są wysokiej jakości. Zwykle służą mieszkańcom. Zaangażowana firma ma znaczące możliwości rozpoznania miejscowego rynku oraz znalezienia odpowiednich partnerów do współpracy.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 202) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH