REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Współczesne opakowania dla przemysłu żywnościowego

  • www.wydawnictwo.ue.wroc.pl
  • Autor: Barbara Sykut, Konrad Kowalik, Paweł Droździel
  • Data: 20-01-2014, 13:09

W artykule przedstawiono opakowania, które pozwalają utrzymać jakość pakowanego produktu, a także są łatwe pod względem technologii ich produkcji. Postęp w tym zakresie jest coraz większy i dotyczy opakowań aktywnych i inteligentnych. Zastosowanie takich opakowań powoduje m.in. przedłużenie przydatności artykułów spożywczych do spożycia oraz może wpływać na ich marketingową atrakcyjność. Stymuluje to doskonalenie chemicznych, fizycznych i mechanicznych właściwości materiałów opakowaniowych stosowanych do produkcji opakowań, w tym przede wszystkim opakowań nowej generacji. Współczesne opakowania nie tylko chronią produkt przed czynnikami zewnętrznymi, ale mają również wiele innych zadań.

REKLAMA
1. Wstęp

Opakowania w detalicznym obrocie żywnością spełniają istotną funkcję, m.in. w wymiernym i znaczącym stopniu decydują o jej jakości i trwałości.

Opakowania żywności muszą spełniać wiele wymagań, m.in. takich jak: wydłużenie czasu przechowywania, ochrona przed promieniowaniem UV, posiadanie właściwości antyelektrostatycznych, a przede wszystkim powinny być funkcjonalne [www.opakowania.pl]. Współcześnie na rynku dominują opakowania tradycyjne. Jednak coraz częściej stosowane są również nowe materiały opakowaniowe, nowe konstrukcje opakowań i technologie pakowania.

Ze względu na różnorodność funkcji pełnionych przez opakowanie, a także wielorakość postaci, w jakich występują, precyzyjne zdefiniowanie współczesnego opakowania jest trudne. Stąd też powszechnie stosuje się definiowanie opisowe, określające niezbędne wymagania odnośnie do: funkcji danego opakowania, zastosowanych materiałów opakowaniowych, użytkowej konstrukcji itp. Przed współczesnymi opakowaniami stawia się wiele wymagań. Opakowania powinny charakteryzować się następującymi cechami:

1) ochroną produktu podczas magazynowania, transportu i użytkowania oraz ochroną otoczenia przed szkodliwymi wpływami produktu,

2) umożliwianiem i ułatwianiem: produkcji, hurtowego i detalicznego obrotu handlowego i użytkowania produktów,

3) informowaniem m.in. o: składzie surowcowym produktu, jego kaloryczności, sposobie przygotowania do spożycia oraz dacie upływu przydatności do spożycia,

4) opakowanie produktu powinno być graficznie i kolorystycznie atrakcyjne, tzn. wzbudzać zainteresowanie potencjalnego konsumenta [Otles, Yalcin 2008; www.opakowania.pl].

W kształtowaniu dobrej jakości produktów żywnościowych wysoce znaczący udział mają opakowania aktywne i inteligentne. Ostatnio obserwuje się coraz to większe nimi zainteresowanie. Współcześnie dostrzega się na rynku obecność, co prawda ciągle jeszcze na niezbyt dużą skalę, grupy takich nowoczesnych opakowań [Opakowania... 2009]. Zarówno w Polsce, jak i w większości krajów Unii Europejskiej zastosowanie takich opakowań jest jednak nadal mało popularne. Podobna sytuacja ma miejsce m.in. w Australii i Nowej Zelandii. Prowadzane są jednak intensywne badania nad tego typu opakowaniami. Jest wielce prawdopodobne, że już w niedalekiej przyszłości zostaną one zarejestrowane w państwach Unii Europejskiej i staną się powszechnie stosowane. Przyczyni się to do wydłużenia przydatności produktów żywnościowych do spożycia oraz do zwiększenia ich atrakcyjności [Drzewińska 2010; www.opakowania.pl].

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 202) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH