Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wycofanie wyrobów z rynku - kryzys, z którym można sobie poradzić

  • Autor: Artykuł dostarczony przez firmę DNV GL Business Assurance
  • Data: 14-03-2017, 10:59
Wycofanie wyrobów z rynku - kryzys, z którym można sobie poradzić

Konsumenci są regularnie informowani, czasem w formie uprzejmej prośby producenta, czasem jako ostrzeżenie służb sanitarnych, o konieczności sprawdzenia czy w naszej domowej spiżarni znajdują się wyroby z zakwestionowanej partii żywności. W większości przypadków są one związane z wadą prawną lub przekroczeniem niektórych deklarowanych parametrów. Są też przypadki, gdzie ostrzeżenie przyjmuje formę alarmu ostrzegającego przed poważnym zagrożeniem dla zdrowia a nawet życia konsumentów. Zdarzenia te dostają się do publicznej wiadomości niemal natychmiast po ich identyfikacji i rozprzestrzeniają się jak tsunami poprzez media społecznościowe, strony internetowe, tradycyjne media a także przekaz ustny.

Niejednokrotnie są sensacją dnia i przyjmują formę niekontrolowanej plotki obrastającej w kolejne warstwy niepotwierdzonych informacji. Najpierw budzą zainteresowanie, następnie zaniepokojenie szybko przechodzące w poczucie zagrożenia a nawet paniki wśród klientów i w skrajnej postaci czynią nieodwracalne spustoszenia na rynku, co w dłuższej perspektywie odbija się w utracie zaufania dla całego sektora spożywczego. Nie bez znaczenia są także konsekwencje wewnątrz firm zamieszanych w zdarzenie. Dewastacja zaufania do własnych procedur ma równie bolesne konsekwencje.

Jest jednak coraz więcej przykładów, kiedy taki kryzys ma kompletnie inne oblicze. Literatura przywołuje i analizuje zdarzenia, które skutkowały zwiększeniem zaufania do firmy, będącej "oskarżoną", zwiększeniem sprzedaży, aktywizacją lojalnych klientów w obronie firmy oraz, co nie bez znaczenia, zwiększeniem zaufania rynku do firmy oraz wzmocnieniem lojalności i zaaangażowania pracowników firmy.

Czym różnią się powyższe sytuacje, jaki jest przepis na sukces w obliczu kryzysu? Po pierwsze musimy być świadomi, że należy jednocześnie zająć się dwoma aspektami zdarzenia. Po pierwsze jego wyjaśnieniu i wyeliminowaniu, jeśli firma jest źródłem problemu i równolegle minimalizowaniu konsekwencji prawnych, rynkowych i wizerunkowych dla firmy. Niejednokrotnie firmy skupiają się na ograniczaniu konsekwencji zdarzenia zaniedbując drugi aspekt problemu co skutkuje poważnymi a czasem nieodwracalnymi stratami. Kolejną kluczową zasadą jest działanie bez zbędnej zwłoki co należy rozumieć najsprawniej jak to tylko jest możliwe. Każda stracona chwila działa na niekorzyść firmy. Incydent jest jak kula śnieżna, rozpędza się, jest coraz większa i ma rosnącą siłę rażenia. Celem jaki powinna mieć każda firma w tym zakresie jest rozwiązanie problemu w ciągu jednego dnia pracy.

Ochrona konsumentów

Następnym przykazaniem, którego należy bezwzględnie przestrzegać jest zasada, że ochrona naszych konsumentów jest priorytetem. Jeśli w procesie zarządzania sytuacją kryzysową wysiłki na rzecz zabezpieczania naszego biznesu przeważą nad ochroną dobra publicznego, czyli ludzi narażonych z powodu wady wyrobów, to najprawdopobobniej w sposób nieodwracalny nadszarpniemy zaufanie klientów do naszej firmy.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.