Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

4 zasady zyskania zaangażowanego i zmotywowanego pracownika

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 16-05-2016, 15:37
4 zasady zyskania zaangażowanego i zmotywowanego pracownika
Fot. shutterstock

Co zrobić, żeby zyskać zaangażowanego i zmotywowanego pracownika? Poznaj 4 zasady Anny Sarnackiej – Smith, trenera biznesu z firmy Effectiveness.

ZASADA NR 1: Zawsze traktuj pracownika w sposób, w jaki Ty chciałbyś być traktowany: z szacunkiem do niego jako do drugiego człowieka, akceptacją tego, że może być różny od Ciebie – mieć inne tempo pracy, inaczej dobierać argumenty w rozmowie, inaczej niż Ty postrzegać terminy, potrzebować więcej czasu na wykonanie zadania etc.

ZASADA NR 2: Jasno precyzuj swoje oczekiwania  - nie zakładaj z góry, że coś jest oczywiste. Z doświadczenia pracy z liderami i ich zespołami widzę - tłumaczy Anna Sarnacka - że to jedno ze źródeł konfliktów - przyjęcie, że druga strona rozumie, co dla mnie oznacza na przykład „szczegółowy raport”. Pokazuję, wykorzystując tu sprawdzony model DISC [1], wyjaśniający 4 różne style komunikacji, że dla jednych oznacza to spisane na jednej stronie efekty i rekomendacje kolejnych kroków w projekcie (styl „D” dominujący) a dla innych 30 stron szczegółowych analiz (styl „C” – sumienny). Komunikując swoje oczekiwania, zawsze dopytaj, jak ta druga strona je rozumie – unikniesz niepotrzebnych nieporozumień.     

ZASADA NR 3: Udzielaj regularnie informacji zwrotnej – większość pracowników tego potrzebuje i to ich właśnie motywuje do działania. Podawaj jak najwięcej konkretów, mów, z czego jesteś zadowolony, co pracownik wykonał ponad to, czego oczekiwałeś. Samo stwierdzenie „dobra robota” nie wystarczy, bo co to tak naprawdę oznacza?

ZASADA NR 4: Organizuj regularnie spotkania zespołu – skupcie się na tym, co zespołowi wspólnie udało się zrobić i jakie przed wami kolejne wyzwania; dzielcie się doświadczeniem - dzięki temu twoi pracownicy będą czuć, mogą uczyć się od siebie nawzajem; nazywajcie to, jaką wartość każdy z pracowników wnosi do zespołu: jeden jest strategiem, inny ma rozwinięte umiejętności analityczne a inny dobrze się sprawdza w monitorowaniu procesu etc. – daj poczuć, że każdy jest w zespole ważny i potrzebny. Dodatkowo, rozmawiając z pracownikami, będziesz poznawać ich potrzeby i motywacje.

[1] DISC to 4 style zachowań, opracowane na podstawie badań amerykańskiego psychologa, Williama Marstona (1893-1947). Analizując ludzkie zachowania w konkretnym środowisku i w konkretnych sytuacjach,  okazało się, że istnieje powtarzalność zachowań u osób o podobnych stylach. Co ciekawe, każdy z nas ma w sobie te 4 style zachowań, ale w różnym stopniu ich intensywności; DISC to skrót od angielskich określeń poszczególnych stylów: Dominant, Influencing, Steady, Compliance.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH