Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

47 proc. polskich eksporterów i importerów odczuwa wzrost protekcjonizmu na kluczowych rynkach zagranicznych

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 06-06-2018, 08:52
47 proc. polskich eksporterów i importerów odczuwa wzrost protekcjonizmu na kluczowych rynkach zagranicznych
fot. shutterstock.com

47 proc. polskich eksporterów i importerów odczuwa wzrost protekcjonizmu na swoich kluczowych rynkach zagranicznych – wynika z badania opinii firm zaangażowanych w międzynarodową wymianę handlową przeprowadzonego przez firmę Kantar na zlecenie banku HSBC. Taki odsetek firm „znad Wisły” udzielił twierdzącej odpowiedzi na pytanie, czy rządy krajów, w których działają, w coraz większym stopniu sprzyjają lokalnym firmom kosztem zagranicznych przedsiębiorstw. W ujęciu globalnym (w badaniu uwzględniono przedsiębiorstwa z 26 krajów) 61 proc. firm potwierdziło narastający protekcjonizm.

–Co ciekawe, odczucia firm nie znajdują odzwierciedlenia w wynikach analiz prowadzonych przez Światową Organizację Handlu (WTO), które wskazują na spadek liczby nowych środków ograniczających wymianę handlową w ostatnim czasie w porównaniu z poprzednimi latami. Z danych sekretariatu WTO wynika, że podczas gdy w 2015 roku członkowie tej organizacji wprowadzali średnio 20 środków tego typu miesięcznie, rok później było to 11, a w 2017 roku już tylko 9 – mówi Piotr Winnicki, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu i Faktoringu w HSBC Bank Polska S.A.

– Niemniej jednak oprócz barier celnych, firmy borykają się również z innego typu ograniczeniami, które w oficjalnych statystykach WTO mogą nie być ujęte – dodaje.

Najmniejszy odsetek firm zaniepokojonych tym zjawiskiem odnotowano w Czechach, jedynie 33 proc. Natomiast wśród pozostałych europejskich sąsiadów Polski odsetek ten ukształtował się na poziomie ok. 50 proc. W czołówce zestawienia firm najbardziej odczuwających faworyzowanie krajowych podmiotów przez rządy znalazły się Indie (86 proc.), Zjednoczone Emiraty Arabskie (77 proc.) oraz Bangladesz (76 proc.). Odsetek firm napotykających tego typu praktyki na Bliskim Wschodzie i w Azji Pacyficznej jest najwyższy spośród wszystkich analizowanych regionów i wynosi odpowiednio 70 proc. i 68 proc. W ujęciu sektorowym nieco mniejsze jest grono firm usługowych doświadczających narastającego protekcjonizmu niż firm produkcyjnych i budowlanych (58 proc. wobec 65 proc.).

– Od początku działalności na rynkach międzynarodowych braliśmy pod uwagę różnice pomiędzy poszczególnymi rynkami, stąd lokalne spółki i biura koordynacyjne. Jest to ukłon w stronę miejscowych klientów, którzy wolą rozliczać się w miejscowej walucie, z miejscowym podmiotem i według miejscowego prawa. Taki model biznesowy sprawdza się w praktyce, jak również zabezpiecza przed ewentualnymi skutkami polityki protekcjonistycznej – mówi Sławomir Halbryt, prezes zarządu firmy Sescom, która oferuje usługi Facility Management dla sieci handlowych i usługowych, obsługując ponad 34 tys. placówek sieciowych w Europie, m.in. w Niemczech, W.Brytanii, krajach Beneluksu, Skandynawii, regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 402) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.