REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

64 proc. firm nie ma problemów z wyegzekwowaniem należności od zagranicznych klientów

  • Autor: PAP
  • Data: 11-04-2016, 10:25
64 proc. firm nie ma problemów z wyegzekwowaniem należności od zagranicznych klientów
fot. pixabay.com

Jak wynika z badania KRD, ponad 64 proc. przedsiębiorstw nie ma problemów z wyegzekwowaniem należności od klientów pochodzących z zagranicy. Na zatory płatnicze w handlu zagranicznym nie narzekają także mikroprzedsiębiorcy, którzy w Polsce są narażeni na nie najczęściej.

REKLAMA

Z najnowszego badania "Portfel należności polskich przedsiębiorstw" (dane dot. IV kw. 2015 r.), przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów oraz Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce wynika, że nieterminowe płatności przez zagranicznych kontrahentów nie wpływają na wyniki finansowe polskich eksporterów - ośmiu na dziesięciu deklaruje, że nieuregulowane w terminie należności pochodzące z eksportu wynoszą mniej niż 10 proc. wartości wszystkich faktur wystawionych zagranicznym kontrahentom.

Wiceprezes Rzetelnej Firmy Maciej Ameljan wskazuje, że jedynie 20 proc. polskich przedsiębiorstw handlujących w Polsce nie ma żadnego problemu z egzekwowaniem należności od swoich klientów, a w przypadku handlu z klientami zagranicznymi odsetek ten jest ponad 3-krotnie wyższy (64,1 proc.). "Z jednej strony jest to wynik znacznie większej liczby transakcji zawieranych z krajowymi podmiotami. Z drugiej jednak, dane te sugerują wyraźnie większą rzetelność płatniczą zagranicznych przedsiębiorców" - tłumaczy Ameljan.

Z terminową zapłatą przez zagranicznych klientów nie mają też problemu mikroprzedsiębiorstwa (firmy zatrudniające do 9 osób), które w handlu krajowym są z kolei najbardziej narażone na zatory płatnicze. Dane pokazują, że w eksporcie jest odwrotna sytuacja - im większa działalność, tym problemy są częstsze.

Ameljan wyjaśnia, że dzieje się tak, ponieważ małe firmy najczęściej współpracują z niewielką liczbą zagranicznych kontrahentów, starannie ich dobierają i mocno pilnują każdej transakcji. "Wraz z wielkością firmy rośnie również liczba partnerów, w tym również tych nierzetelnych" - dodaje.

Przeterminowane należności eksportowe to zaledwie 6,6 proc. wartości faktur wystawionych w handlu zagranicznym. W najlepszej sytuacji są ponownie firmy mikro (do 9 pracowników) i małe (10-49 zatrudnionych osób) - u nich wskaźnik ten wynosi odpowiednio 6,4 oraz 4,3 proc. W przypadku średnich (50-249 osób) i dużych (powyżej 249 pracowników) odsetek ten sięga już odpowiednio 10,2 oraz 9 proc.

W przypadku transakcji zawieranych w kraju wszystkie nieuregulowane w terminie płatności wynoszą ok. 21,5 proc. wartości wystawianych faktur.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 605) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH