78 proc. kobiet myśli o prowadzeniu własnej firmy
Niemal cztery na pięć młodych kobiet myśli nad założeniem własną firmę - wynika z najnowszego raportu dotyczącego przedsiębiorczości osób z generacji Z (urodzonych po 1990 roku), przygotowanego przez Akademię Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości.
POWIĄZANE TEMATY
- Szybka ścieżka do 3 mld zł – konkursy dla przedsiębiorstw myślących o innowacjach
- Barometr EFL: Inwestycje planuje dwa razy więcej średnich niż mikro firm
- Opóźnienia płatnicze idą w górę pomimo solidnego wzrostu gospodarczego
- Raport: 34 proc. wyższej kadry kierowniczej polskich firm stanowią kobiety
Z danych GUS wynika, że kobiety coraz częściej zakładają własne firmy. Tylko w roku 2012 utworzyły ponad 40 proc. mikro i małych przedsiębiorstw w Polsce. Przykładowo w Niemczech w 2013 roku odpowiadały za 43 proc. wszystkich nowych przedsięwzięć.
Najnowszy raport Akademii Liderów, oparty na badaniach przeprowadzonych wśród osób z generacji Z (urodzonych po 1990 roku), pokazuje, że wśród młodych kobiet tendencja jest jeszcze silniejsza - 78 proc.z nich chce założyć własną firmę. Wśród młodych mężczyzn odsetek wynosi jedynie 57 proc.
- Są też różnice w postrzeganiu przedsiębiorczości. Jako przydatne cechy kobiety wymieniały najczęściej zaradność, odwagę i samozaparcie, a mężczyźni dokładność, punktualność i skłonność do podejmowania ryzyka – mówi Bogusław Feder, założyciel Fundacji Akademia Liderów.
Perspektywa prowadzenia własnej firmy jest wyjątkowo dla młodych kobiet. Jak informują autorzy raportu wszyscy młodzi liczą, że uzyskają w ten sposób wyższe dochody i zdobędą zawodową niezależność. Kobiety częściej niż mężczyźni wskazywały również możliwość podejmowania wyzwań.
– To także szansa na realizację własnych zainteresowań. Kobiety są bardzo kreatywne
i potrafią wykorzystać ciekawe nisze rynkowe, związane z modą czy zdrową żywnością. Poza tym łączą wiedzę biznesową i społeczną. To dodatkowy atut – mówi Monika Gołębieska, założycielka firmy Alchemia Czekolady.
Kobiety i mężczyźni w odmienny sposób postrzegają problemy w prowadzeniu biznesu. W tym brak środków finansowych wskazało 36 proc. mężczyzn i 25 proc. kobiet, natomiast brak wiedzy to przeszkoda dla 27 proc. kobiet i tylko 15 proc. mężczyzn. Kobiety przykładają większą wagę do kompetencji.
– Stają się także coraz bardziej pewne siebie. Do tej pory brakowało im tylko tego. Pod niektórymi względami są nawet lepiej przygotowane do prowadzenia firmy niż mężczyźni. Na przykład działają z większą świadomością ryzyka, co na dłuższą metę jest korzystne – dodaje Bogusław Feder.
Fundacja Akademia Liderów to organizacja pożytku publicznego zajmując się upowszechnianiem wiedzy o przedsiębiorczości.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE
Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!