Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

A. Blikle na FRSiH: W firmach rodzinnych trwanie jest ważniejsze od zysku

  • Autor: PJ, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-10-2014, 18:19
A. Blikle na FRSiH: W firmach rodzinnych trwanie jest ważniejsze od zysku
Andrzej Blikle podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu

- Badania szwajcarskie przeprowadzone trzy lata temu, podczas kryzysu, pokazały dość wyraźnie, że firmy rodzinne przechodzą przez kryzys statystycznie w większej grupie, niż firmy nierodzinne. To się bierze oczywiście z systemu wartości, ale też z przekonania, że właściciele firmy rodzinnej w pierwszym pokoleniu uważają, że mają pewne zobowiązania wobec tych pokoleń, które przyjdą po nich. Jeżeli to jest firma wielopokoleniowa, to mają dodatkowo zobowiązanie wobec tych, którzy firmę budowali - mówił podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu Andrzej Blikle, członek rady nadzorczej firmy A.Blikle.

Zdaniem uczestnika debaty "Firmy rodzinne w Polsce. Pokoleniowa zmiana warty - nadchodzi czas decyzji!", wyznawane wartości pomagają firmom rodzinnym przetrwać, gdyż rodzinni przedsiębiorcy bardziej walczą o to przetrwanie od swoich odpowiedników z firm nierodzinnych.

- Firmy rodzinnej nie zamyka się tylko dlatego, że nie idzie. Czasami firma upada i nie ma rady, ale jeżeli w firmie rodzinnej idzie źle, to się zaprasza jeszcze dwie ciotki i jednego wujka, wszyscy pracują bez urlopu po 14 godzin dziennie przez 7 dni w tygodniu, żeby tę firmę postawić na nogi, bo to jest dziedzictwo rodzinne - tłumaczył Andrzej Blikle.

Zdaniem Bliklego, świat korporacyjny dopiero zaczyna dowiadywać się o wartościach od zawsze wyznawanych w firmach rodzinnych. Okazuje się bowiem, że firmy budowane na wartościach przynoszą więcej pieniędzy.

- Podczas gdy w firmach nierodzinnych, szczególnie giełdowych, wartością najważniejszą jest zysk i wzrost, w firmach rodzinnych jest to trwanie. Właściciele firm rodzinnych za najważniejszy cel uznają przekazanie tej firmy sukcesorom po zakończeniu swojej 20-30 letniej kadencji w zarządzie. Zysk jest oczywiście koniecznością, ale wcale nie musi być celem. Żeby żyć, trzeba jeść, ale jeśli ktoś żyje po to, żeby jeść, zwykle żyje krócej. Z firmami jest tak samo - porównywał Blikle.

Podczas debaty w ramach FRSiH Blikle zwrócił także uwagę na fakt, że w tej chwili wiele firm rodzinnych w Polsce zbliża się do etapu sukcesji, czyli konieczności przekazania komuś firmy, najlepiej przyszłemu pokoleniu.

- Okazuje się, że w odróżnieniu od XIX wieku, kiedy mój pradziadek powiedział mojemu dziadkowi "masz prowadzić firmę i koniec", więc on musiał odłożyć sztalugę i zabrać się za firmę, to w tej chwili już tak nie jest. Z badań niemieckich opublikowanych dwa lata temu wynika, że jedynie 30 proc. firm rodzinnych ma gotową strategię sukcesji - tłumaczył Blikle.

Jak dodał członek rady nadzorczej A.Blikle, również badania przeprowadzane w Polsce nie napawają optymizmem. Z badań Instytutu Firm Rodzinnych w Poznaniu, przeprowadzonych wśród studentów pochodzących z firm rodzinnych, wynika, że tylko 6,5 proc. chce przejąć firmy rodzinne po rodzicach.

- To jest zupełnie nowe zjawisko, z którym trzeba się zmierzyć. Myślę, że potrzebny jest projekt edukacyjny dla menedżerów nierodzinnych, którzy siłą rzeczy będą mieli bardzo dużo ofert pochodzących z firm rodzinnych. Okazuje się bowiem, że menedżerowie, którzy się legitymują bogatym CV jeśli chodzi o pracę w korporacjach, nie radzą sobie kompletnie w firmach rodzinnych - komentował Blikle.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 346) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH