Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Afryka szansą i wyzwaniem dla polskiego eksportu żywności

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 06-09-2016, 09:53
Afryka szansą i wyzwaniem dla polskiego eksportu żywności
fot. shutterstock.com

- W najbliższych latach największym wyzwaniem dla polskiego eksportu wydaje się być kontynent afrykański. Za tym niezwykle trudnym kierunkiem ekspansji przemawia szereg argumentów, nie tylko ekonomicznych. Szacuje się, że za piętnaście lat rynek żywności w Afryce urośnie do kwoty biliona dolarów. Byłaby to wartość trzykrotnie wyższa niż obecnie - mówi Szczepan Wójcik, prezes Fundacji Wsparcia Rolnika POLSKA ZIEMIA.

W jego opinii Polska musi prowadzić skuteczną politykę gospodarczą na bardzo zróżnicowanych względem siebie rynkach czarnego kontynentu. - W Europie obserwujemy swego rodzaju nasycenie produktami rolno-spożywczymi (i ich dostawcami) i ciężko tu o nowe rynki. Warto się raczej zastanawiać, jak utrzymać to, co już mamy, zwłaszcza w kontekście zalewania Unii przez ukraińskie produkty rolne. Odbiorcy po drugiej stronie Atlantyku są dla naszego rolnictwa właściwie nieosiągalni. Cały czas intensyfikowane są działania na rynkach dalekowschodnich. Pamiętajmy jednak, że Chiny to nie wszystko - mówi Szczepan Wójcik.

Afryka to kontynent najzasobniejszy w surowce energetyczne oraz metale i kamienie szlachetne. To kontynent charakteryzujący się największym wskaźnikiem przyrostu naturalnego. To także teren, który razem z Ameryką Łacińską dysponuje ok. 80 proc. światowych rezerw ziemi nadających się pod uprawy. Obok tego wszystkiego występuje tam deficyt zaplecza eksperckiego, jak również podstawowych technik upraw i hodowli.

- Sytuację świetnie wykorzystują „tradycyjni” partnerzy krajów afrykańskich, czyli byłe centra kolonialne. Brytyjczycy, Portugalczycy i Francuzi do dziś potrafią skutecznie promować swoje firmy na czarnym lądzie. Od jakiegoś czasu do gry weszli również Chińczycy i Hindusi, oferując Afrykanom szeroki wachlarz dóbr i usług (począwszy od najdrobniejszego handlu rodzinnego). Niedługo może zabraknąć miejsca przy stole, na którym serwuje się afrykański tort - dodaje Wójcik.

Jego zdaniem, w Afryce rośnie popyt na zboża i nabiał. - Obie te kategorie produktów jesteśmy w stanie wytwarzać na ogromną skalę i sprzedawać mieszkańcom Afryki. Dotychczas naszym największym kontrahentem po tamtej stronie pozostawała Republika Południowej Afryki (ok. 0,5 mld dolarów rocznie), a kolejne miejsca zajmowały kraje saharyjskie. Najwyższy czas spojrzeć na tzw. Afrykę subsaharyjską i opracować zwartą strategię ekspansji - podkreśla Wójcik.

- Dlaczego Afrykanie mieliby kupować „polskie”? W tym przypadku mamy do czynienia nie z uwielbieniem dla jakiegoś konkretnego kraju-importera, tylko z generalnym postrzeganiem żywności importowanej jako tej „premium”. Zatem dla afrykańskiego odbiorcy nie ma (przynajmniej na razie) większego znaczenia, czy kupuje polskie, francuskie czy niemieckie. Ważne, że pochodzi z „zewnątrz” i przez to jest „lepsze” - komentuje  prezes Fundacji Wsparcia Rolnika POLSKA ZIEMIA.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 653) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.