Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Afryka trudna dla biznesu

  • Autor: Puls Biznesu
  • Data: 20-11-2017, 08:38

Na żadnym innym kontynencie nie można liczyć na taki wzrost, ale coś za coś. Żeby robić biznes na Czarnym Lądzie, trzeba mieć odwagę, pieniądze i cierpliwość - podaje poniedziałkowy "Puls Biznesu".

Niektóre polskie firmy dostrzegły potencjał Afryki i z powodzeniem robią tam interesy. Przykładem może być Ursus, który rozpoczął prowadzenie interesów w Etiopii w 2011 r. Według oficjalnych źródeł mieszka tam ponad 90 mln ludzi, kraj bardzo mocno postawił na rozwój rolnictwa i jest przychylnie nastawiony do Polski - czytamy w "PB".

Firma napotkała jednak problemy. Jak mówił "PB" prezes Ursusa SA Karol Zarajczyk, "na całą Afrykę patrzyliśmy przez pryzmat Etiopii, co okazało się wielkim błędem". Tłumaczył, że afrykańskie państwa znacznie różnią się od siebie, co może mieć wpływ na prowadzone w Afryce interesy. "W kolejnym roku zdecydowaliśmy się wejść do Tanzanii. To był bardzo zimny prysznic. Filozofia gospodarcza, zwyczaje, oczekiwania i stosunek do tzw. białego biznesu są tam zupełnie inne" - dodał. Jego zdaniem Tanzańczycy oczekują od europejskich firm szybkiej realizacji kontraktów i szybkiego powrotu do Europy. "Tymczasem nam zależy na tym, żeby budować relacje z lokalnymi przedsiębiorcami" - podkreślił Zarajczyk.

Podobne podejście ma grupa Asseco. "Staramy się pokazać, że nie jesteśmy tam tylko po to, by sprzedać, co mamy do sprzedania, i jak najwięcej zarobić. Chcemy się tam rozwijać razem z afrykańskimi kooperantami - wyjaśniał w "PB" Cezary Miksa, który w Asseco odpowiada za rynki Afryki i Bliskiego Wschodu.

Jak podaje "Puls" - aby prowadzić interesy w Afryce trzeba być także cierpliwym. "Tam wszystko idzie powoli, albo bardzo powoli. Trzeba czekać, i to nie miesiąc, dwa, ale rok, dwa, a czasami nawet trzy lata" - tłumaczył Miksa.

Zdaniem wiceprezesa BGK Wojciecha Hanna mieszkańcy Afryki zmieniają jednak podejście do zagranicznych inwestycji. Coraz mniej przychylnie patrzą na przedsiębiorstwa z Chin czy Indii, które decydują się na inwestycje w Afryce. Najczęściej wszystkie materiały, półprodukty czy technologie przywożą w walizkach, nie dając lokalnemu biznesowi żadnych możliwości współpracy - czytamy w artykule.

Nie da się stworzyć mapy inwestycyjnych okazji i krajów wysokiego ryzyka w Afryce, ponieważ sytuacja na kontynencie dynamicznie się zmienia. "W Afryce jest popyt na wszystko. Trzeba jednak zapewnić finansowanie biznesu, bo tamtejsza siła nabywcza jest wciąż niska" - dodał Zarajczyk.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 641) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.