Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Aga Kozak na Food Show: Foodporn to gra na pożądaniu i niespełnieniu

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 20-03-2018, 16:03
Aga Kozak na Food Show: Foodporn to gra na pożądaniu i niespełnieniu
Aga Kozak, dziennikarka, badaczka trendów, coacherka, trenerka i mentorka; fot.: PTWP

– Zarówno pornografia, jak i foodporn to dziedziny odwołujące się do wizualności. Mamy do czynienia z czymś, co jest na papierze albo "za szybką". Mamy wrażenie obcowania, jest to jednak tylko i wyłącznie wrażenie. Możemy sobie jedynie wyobrazić, jak to coś smakuje – tłumaczyła Aga Kozak, dziennikarka, badaczka trendów, coacherka, trenerka i mentorka podczas debaty "Foodporn – krótka historia o pożądaniu wobec jedzenia".

Aga Kozak nawiązała do nuru porno chic, zdjęć reklamowych wykorzystujących konwencję pornograficzną do sprzedaży różnego rodzaju produktów. Przyznała, że i porno chic, i  foodporn – sprzedają. Zostały wymyślone jako strategie marketingowe bazujące na naszych podstawowych pożądaniach.

– Porno chic pojawił się mniej więcej wtedy, kiedy zaczęła się rewolucja w jedzeniu. Te dwie strategie marketingowe wykwitły w konserwatyzmie, kiedy poprawność polityczna nie pozwala na nadużycie ciała, zwłaszcza kobiecego. Pragnienia i pożądania przenoszone są tam, gdzie jest to bezpieczne. I nagle to, co normanie realizowalibyśmy w seksie, realizujemy w jedzeniu. Zarówno seks, jak i jedzenie spełniają podobne potrzeby psychologiczne bliskości i bezpieczeństwa. Natomiast to, co jest najciekawsze tutaj, to że cały czas jest to gra o jednym wielkim niespełnieniu. O pożądaniu i niespełnieniu – tłumaczyła Aga Kozak.

Jak podkreśliła, w fotografii kulinarnej, tak jak w pornografii, widać przejście od sztuczności do naturalności, czasem wręcz boleśnie prawdziwej. W przypadku zdjęć jedzenia jest to np. preferowanie przez konsumentów fotografii posiłku delikatnie przypalonego. 

– W zeszłym roku miałam przyjemność napisać książkę kucharską dla jednej z największych sieci sklepów i bardzo obficie korzystaliśmy z badań konsumenckich. Każda kartka była badana. Jedzenie, które nie wyglądało jak jedzenie, nie było przypalone, kompletnie nie przychodziło. Badaliśmy w wielu różnych miastach. Respondenci mówili, że ktoś próbuje im coś wcisnąć –  wspominała Aga Kozak.

Prelegentka zaznaczyła, że tak, jak można mówić o ewolucji pożądania, tak też foodporn zmienia się w czasie. Zmienia się kultura i  zmieniają się zdjęcia. Zawsze jednak będą tam występować różnego rodzaju napięcia i przekazy graniczne.

Spytana o to, czy można przeseksualizować markę spożywczą, odpowiedziała, że – oczywiście – można. – To tak jak z Ciccioliną. Mamy do czynienia z czymś, co jest tak przeseksualizowane, że drwi samo z siebie. Myślę, że tak samo jest ze zdjęciami jedzenia, które są zbyt błyszczące, zbyt sztuczne – stwierdziła Aga Kozak.

Aga Kozak była prelegentką debaty "Foodporn – krótka historia o pożądaniu wobec jedzenia", która odbyła się w ramach Food Show 2018. Relacja z debaty tutaj.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (8 648) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane