Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Analitycy: sprzedaż detaliczna w grudniu wzrosła o 5,1 proc.

  • Autor: ISB
  • Data: 24-01-2009, 16:39
Analitycy: sprzedaż detaliczna w grudniu wzrosła o 5,1 proc.

Przyspieszenie tempa wzrostu sprzedaży detalicznej (do ok. 5,1 proc. r/r w grudniu z 2,7 proc. r/r odnotowanych w listopadzie) jest przede wszystkim efektem tradycyjnie większych zakupów w okresie świąteczno-noworocznym. Nie był to jednak wzrost tak wyraźny jak w latach poprzednich, ponieważ spadek optymizmu konsumentów w dobie kryzysu wyraźnie wyhamował apetyty Polaków.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w grudniu średnio o 5,1 proc.. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są tym razem bardzo duże i wahają się od 1,5 proc. do 8,5 proc. przy średniej na poziomie 5,12 proc.

Zdaniem optymistycznie nastawionych analityków, najważniejszymi czynnikami, które zdecydują o wzroście, jest specyfika grudnia czyli zwiększona aktywność zakupowa gospodarstw domowych w okresie świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Wówczas też dynamiki miesięczne sprzedaży detalicznej osiągają zazwyczaj najwyższe wartości i w końcu 2008 r. nie było inaczej. Jednak nie było aż tak dobrze, jak w latach poprzednich.

"Wyniki ankiet przeprowadzonych przez instytucje badające opinię publiczną wskazują, że dokonując zakupów w grudniu 2008 roku gospodarstwa domowe z większą niż zwykle ostrożnością planowały swoje wydatki m. in. w związku z obecną niepewną sytuacją gospodarczą, co przełożyło się tylko na 19-proc. dynamikę miesięczną. W tym kontekście słabym wsparciem dla grudniowej sprzedaży detalicznej były rozpoczęte szybciej niż w poprzednich latach sezonowe wyprzedaże" - powiedziała ekonomistka Banku BPH Monika Kurtek.

Pozostali uczestnicy ankiety ISB, także z dużą ostrożnością wypowiadają się o grudniowej sprzedaży obawiając się spadku optymizmu u konsumentów. Natomiast o kolejnych okresach, widząc negatywne trendy w zachowaniu się Polaków, mówią już tylko z obawami.

"Korzystne efekty bazy w kategorii samochody oraz żywność mogą oznaczać, iż dane dotyczące sprzedaży detalicznej za grudzień nie będą znacząco gorsze od tych z listopada. Z drugiej jednak strony przedświąteczne zakupy robione były już pod rosnącą presją negatywnych oczekiwań i choć dochody gospodarstw domowych cały czas rosną, a dostępność kredytu konsumpcyjnego dotąd nie uległa widocznemu ograniczeniu, to obawy przed utratą pracy i weryfikacja oczekiwań płacowych, a także rosnące kwoty zadłużenia w walutach obcych oznaczają większą wstrzemięźliwość w obiektach handlowych" - wyjaśnia główny ekonomista X-Trade Brokers Przemysław Kwiecień.

Zdaniem analityka należy ponadto pamiętać, iż w grudniu znacząco obniżyły się ceny paliw, które mają większą wagę w sprzedaży detalicznej niż w koszyku inflacyjnym, mowa zaś o sprzedaży mierzonej w ujęciu nominalnym.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 610) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH