Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Analitycy: sprzedaż detaliczna w grudniu wzrosła o 5,1 proc.

  • Autor: ISB
  • Data: 24-01-2009, 16:39
Analitycy: sprzedaż detaliczna w grudniu wzrosła o 5,1 proc.

Przyspieszenie tempa wzrostu sprzedaży detalicznej (do ok. 5,1 proc. r/r w grudniu z 2,7 proc. r/r odnotowanych w listopadzie) jest przede wszystkim efektem tradycyjnie większych zakupów w okresie świąteczno-noworocznym. Nie był to jednak wzrost tak wyraźny jak w latach poprzednich, ponieważ spadek optymizmu konsumentów w dobie kryzysu wyraźnie wyhamował apetyty Polaków.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w grudniu średnio o 5,1 proc.. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są tym razem bardzo duże i wahają się od 1,5 proc. do 8,5 proc. przy średniej na poziomie 5,12 proc.

Zdaniem optymistycznie nastawionych analityków, najważniejszymi czynnikami, które zdecydują o wzroście, jest specyfika grudnia czyli zwiększona aktywność zakupowa gospodarstw domowych w okresie świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Wówczas też dynamiki miesięczne sprzedaży detalicznej osiągają zazwyczaj najwyższe wartości i w końcu 2008 r. nie było inaczej. Jednak nie było aż tak dobrze, jak w latach poprzednich.

"Wyniki ankiet przeprowadzonych przez instytucje badające opinię publiczną wskazują, że dokonując zakupów w grudniu 2008 roku gospodarstwa domowe z większą niż zwykle ostrożnością planowały swoje wydatki m. in. w związku z obecną niepewną sytuacją gospodarczą, co przełożyło się tylko na 19-proc. dynamikę miesięczną. W tym kontekście słabym wsparciem dla grudniowej sprzedaży detalicznej były rozpoczęte szybciej niż w poprzednich latach sezonowe wyprzedaże" - powiedziała ekonomistka Banku BPH Monika Kurtek.

Pozostali uczestnicy ankiety ISB, także z dużą ostrożnością wypowiadają się o grudniowej sprzedaży obawiając się spadku optymizmu u konsumentów. Natomiast o kolejnych okresach, widząc negatywne trendy w zachowaniu się Polaków, mówią już tylko z obawami.

"Korzystne efekty bazy w kategorii samochody oraz żywność mogą oznaczać, iż dane dotyczące sprzedaży detalicznej za grudzień nie będą znacząco gorsze od tych z listopada. Z drugiej jednak strony przedświąteczne zakupy robione były już pod rosnącą presją negatywnych oczekiwań i choć dochody gospodarstw domowych cały czas rosną, a dostępność kredytu konsumpcyjnego dotąd nie uległa widocznemu ograniczeniu, to obawy przed utratą pracy i weryfikacja oczekiwań płacowych, a także rosnące kwoty zadłużenia w walutach obcych oznaczają większą wstrzemięźliwość w obiektach handlowych" - wyjaśnia główny ekonomista X-Trade Brokers Przemysław Kwiecień.

Zdaniem analityka należy ponadto pamiętać, iż w grudniu znacząco obniżyły się ceny paliw, które mają większą wagę w sprzedaży detalicznej niż w koszyku inflacyjnym, mowa zaś o sprzedaży mierzonej w ujęciu nominalnym.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 371) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH